Travel: Johannesburg (deel 2)

Vandaag is het tijd voor deel 2 van mijn reisverslag van Johannesburg. Eind januari mocht ik op uitnodiging van South Afrian Tourism de stad Johannesburg verkennen. In deel 1 van dit verslag kon je lezen over mijn aankomst en weekend in de stad. Vandaag meer over de rest van mijn week, waarin ik o.a. op biketour ging door SoWeTo en een safari deed (en mijn lievelingsdier in het echt spotte!).

Maandag was het voor het eerst echt zonnig, perfect weer voor een fietstochtje! Die dag ging ik op biketour door SoWeTo (South Western Townships). De townships ontstonden tijdens de Apartheid; in deze wijken werden “niet-blanke” inwoners geplaatst. Door de jaren heen is de kwaliteit van wonen stukken verbeterd: infrastructuur is aangelegd, evenals riool en elektriciteit. Toch trekken de townships nog veel migranten en arme mensen, waardoor je nog steeds veel hutjes met golfplaten daken ziet.

Op mijn prachtige roze mountainbike.

De biketour werd georganiseerd vanuit een heel tof hostel midden in Soweto: Lebo’s Backpackers. Hier word je door locals die zelf zijn opgegroeid in Soweto rondgeleid. Meer informatie over deze biketour vind je op hun website.

De tour was een van de tofste dingen die ik in Johannesburg heb gedaan! We hadden een klein groepje; naast mij deden nog twee Deense meisjes en een Amerikaan mee aan de tour. Hierdoor voelde het wat minder toeristisch aan en is er genoeg tijd en ruimte om vragen te stellen.

Tijdens het fietsen sta je veel in contact met de lokale bevolking. We stopten zo nu en dan om wat toelichting te krijgen van de gids, of een drankje te drinken met de locals. Het leukste zijn de kleine kinderen, die hun ogen uitkijken wanneer ze die gekke blanke mensen met helmpjes op voorbij zien crossen. Gillend renden ze achter ons aan, terwijl ze ‘Mlungu! Mlungu!’ riepen – wat zoiets betekent als ‘wit persoon’. Pas nadat we ze allemaal een high five hadden gegeven mochten we weer verder.

In de tour reden we ook langs Vilakazi street, de beroemdste straat uit Soweto (en misschien wel heel Afrika). Hier groeiden namelijk nobelprijswinnaars Nelson Mandela én Desmond Tutu op.

Na de biketour lunchten we bij het hostel. Hier maakte ik kennis met Bunny Chow, een gerecht uit Durban dat door de Indiase migranten bij de Afrikaanse bevolking werd geïntroduceerd. Het is een broodje dat je uitholt en vervolgens vult met curry/stoofpotje en is het zo lekker! Wederom een gerecht dat prima bij ons klimaat zou passen, maar ook goed smaakt in de schaduw in de Afrikaanse zomer ;-).

Bunny chow wordt op verschillende manieren gemaakt, met groentes of met kip of een mix van beiden. Wanneer je in Zuid-Afrika bent moet je dit een keer proberen!

Op de terugweg stopten we ook nog even bij de prachtige koeltorens in Soweto. Oorspronkelijk stond een bungeejump van deze torens op de planning, maar ik geloof dat ik het niet heel erg vind dat die planning gewijzigd is.. ;-).

De tour door Soweto zat ook weer voor ‘aha-erlebnis-momentjes’. Ik verwachtte veel armoede en krottenwijken, maar het leven in Soweto zag er eigenlijk best wel goed uit. Ten opzichte van de stad heerste hier veel meer sociale controle en eenheid. Er waren zelfs huizen met twee verdiepingen inclusief carport: deze bewoners hadden inmiddels genoeg geld om te verhuizen, maar kozen er bewust voor om in Soweto te blijven wonen vanwege de sfeer.

‘s Middags bracht ik een bezoek aan Constitution Hill. Dit is een voormalig fort dat later is omgebouwd tot gevangenis. O.a. Nelson Mandela en Gandhi hebben hier gevangen gezeten. Tegenwoordig is het een museum. Door mijn indrukwekkende bezoek aan het Apartheid museum wilde ik graag meer over de geschiedenis van Johannesburg en Zuid-Afrika weten.

Ook dit bezoek was ontzettend indrukwekkend. Zo vertelde de gids dat er niet alleen onderscheid werd gemaakt tussen gekleurde en blanke gevangen, maar ook tussen gekleurde en blanke bewakers. De gekleurde bewakers hadden minder bevoegdheden, hun uniform was eenvoudiger en zij werden slechter behandeld dan de blanke bewakers. Soms vroegen zij zich zelfs af wie er nou de bewaker was, en wie de gevangene..

‘s Middags wisselde ik van slaapplek. Ik checkte uit bij Curiocity Backpackers hostel, en checkte in bij 12 Decades Hotel. Hier had ik een enorme hotelkamer, inclusief keukentje en uitzicht op de skyline van Johannesburg. Het 12 Decades Hotel bestaat uit 12 hotelkamers, allen met ruime badkamer en keuken. Elke kamer is ingericht naar een decennium uit 1886-2006. Ik had kamer 1936-1946, welke in het teken stond van theater. Het theater was aan het begin van de Apartheid een belangrijke manier van de lokale bevolking om hun onvrede jegens de Apartheid te uiten. De kamer was tot in de puntjes verzorgd, op mijn kamer stond zelfs een kledingrek met pruiken, heel tof!

Het 12 Decades Hotel zit in dezelfde leuke straat als het Curiocity Backpackers hostel, het was dus niet moeilijk om een restaurantje te vinden. Ik besloot te eten bij Pata Pata, het restaurant onder het hotel. Het zag er levendig uit, en had een mooi open terras.

Ik ging voor een heerlijke burger en kijk: zonder notitieboekje! Inmiddels was ik gewend geraakt aan het alleen-eten en had ik er totaal geen moeite meer mee. Het leuke aan in je eentje eten is dat je zo genoeg tijd hebt om anderen stiekem te observeren.

Dinsdag ging de wekker vroeg: om 6:30 werd ik opgehaald door mijn gids Nelson om naar het nationaalpark Pilanesberg te gaan. Gelukkig stond de zon al fel boven aan de hemel, dus vroeg opstaan is helemaal niet zo moeilijk in Zuid-Afrika.

Het was ongeveer 3 uur rijden naar Pilanesberg, wat ten Noord-Oosten van Johannesburg ligt. Het eerste uur waren we nog vooral bezig met uit de stad rijden, maar langzaamaan veranderde het landschap in de set van The Lion King. Zo mooi!

Off we go! We gingen op safari in deze open bus. Samen met een andere jongen en een gids gingen we op pad. Het park is gebouwd rondom de Pilanesberg, een uitgedoofde vulkaan, en is ongeveer 55.000 hectare groot. De big 5 is te vinden in dit park, al was de kans om leeuwen te spotten vrij klein door de hitte. Zij houden zich in de zomer meestal schuil op rustige plekken in de schaduw. De beste tijd voor een safari is dan eigenlijk ook juni-juli, als het winter is Zuid-Afrika.

Het uitzicht was zo mooi! We hadden ook perfect weer, het was erg helder waardoor je erg ver kon kijken.

Zebra’s, giraffes, antilopes, olifanten (met baby’s!), antilopes, knobbelzwijntjes, neushoorns.. we spotten ze allemaal. Echt heel gaaf en indrukwekkend om die beesten in het echt te zien. Het was vooral heel mooi om te zien hoe relaxed die beesten daar in de natuur leefden. Er stond zo nu en dan een bus met toeristen naar ze te gapen, maar dat leek ze niet te deren.

En aaaah, ik spotte m’n lievelingsdier in het echt! Een groep nijlpaarden (met zelfs babynijlpaarden). Nijlpaarden zijn altijd al mijn lievelingsdier geweest, omdat ze er zo gezellig dik uit zien maar stiekem super gevaarlijk zijn. Daarnaast twinkelen ze leuk met hun oortjes, en zwaaien ze (soms) met hun staart als ze poepen, waardoor alles in het rond vliegt. What’s no to like??

Hier ligt ook een Nijlpaard in het water verstopt, goed zoeken! ;-)

‘s Middag lunchten we weer met een Bunny Chow. Ik geloof dat ik me voornam om dit vaker te gaan maken, maar dat heb ik tot op heden nog niet gedaan.. Ik moet eigenlijk nog een goed recept zien te vinden, want oh wat was dit lekker!

‘s Avonds ging ik samen met mijn gids uiteten bij The Orbit, een heel tof jazzcafé. Dit was een vrij chic restaurant, met bijzondere cocktails en mooi opgemaakte bordjes. Toch waren we alsnog niet meer dan dertig euro voor ons samen kwijt!

Deze avond was heel gezellig, ik heb uitgebreid met mijn gids over onze cultuurverschillen gepraat. Ik was natuurlijk ontzettend nieuwsgierig naar de rest van Zuid-Afrika, maar mijn gids was minstens zo benieuwd naar Nederland en de rest van Europa.

Op mijn laatste ochtend ontbeet ik bij Eat Your Heart Out, een leuk tentje met allemaal biologische, vega(n) en veelal glutenvrije gerechtjes. Ik koos voor shakshuka als ontbijt en die was heerlijk! Ik heb gehoord dat Kaapstad vol hippe tentjes zit, maar hier in Johannesburg kunnen ze er ook zeker wat van!

Mocht je Johannesburg gaan bezoeken, ga dan zeker naar de wijk Maboneng. Hier vind je allerlei leuke restaurantjes en hippe tentjes. Mijn hotels lagen ook in deze wijk, het was eigenlijk een hele relaxte buurt. Ik voelde me hier compleet veilig, op elke hoek van de straat stonden behulpzame mannen die je helpen met eventuele vragen en tegelijkertijd een oogje in het zeil houden. Ook komen hier echt nog veel locals en is het niet zo’n expatbuurt geworden, het is nog echt Afrikaans.

Ik haalde m’n laatste smoothie bij Uncle Merv’s, ook een van m’n favoriete tentjes. Hier haal je heerlijke smoothies zo voor je neus gemaakt, voor nog geen drie euro. Ik heb nog even heerlijk in het zonnetje gezeten en kort met wat vrienden gefacetimed.

Als ik deze foto weer zie mis ik dat heerlijke zonnetje wel hoor.. Wat een heerlijk weer was het daar! En wat fijn om weer in jurkjes met blote benen rond te kunnen lopen.

‘s Middags heeft m’n gids me nog wat verschillende delen van Johannesburg laten zien, en zijn we ook nog ergens gestopt zodat ik wat souvenirs kon inslaan.

En toen was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. Ik was natuurlijk veel te vroeg, dus ging rustig op een bankje m’n sultana’s opeten. Totdat dit knulletje met wel heeeeel grote ogen naar mijn sultana’s keek.. haha. Ik bood ‘m een sultana aan en heel voorzichtig doch vlug, griste hij twee koekjes uit het pakje.

Kijk wat een enorrrrrme stad het is. Een beetje weemoedig stapte ik in het vliegtuig. Wat een bijzondere reis was dit geweest! Bijzonder, omdat ik voor het eerst helemaal alleen zo ver weg ging maar ook omdat ik hier dankzij mijn blog mocht zijn. Daarnaast ook bijzonder indrukwekkend, omdat ik zoveel nieuwe dingen en mensen heb leren kennen. Echt een ervaring om nooit te vergeten!

M’n verrukkelijke avondmaal: vegetarische lasagna.. Haha. Op de terugweg had ik twee stoelen helemaal voor mezelf waardoor ik net wat comfortabeler kon slapen (althans, een poging tot).

Na een lange vlucht (met korte overstap op Zürich) landde ik ‘s ochtends rond 8:30 weer op Schiphol, tijdens een prachtige zonsopkomst. Hier een foto vanuit het vliegtuig, met een stukje Noordzee nog. Mooi he?

En rond 11:00 stond ik alweer in m’n eigen kamertje. Ondanks dat ik slechts 5 dagen weg ben geweest, voelde het door alle indrukken als een lange trip. Ik ging natuurlijk niet naar huis zonder souvenirs! Ik kocht twee prachtige sjaals, een mooie zulu ketting, twee armbandjes, slabestek en een nijlpaard sleutelhanger. Oh en de gin & tonic lolly’s die ik al eerder op een foodmarket had gekocht.

En zo zijn we alweer bijna 2000 woorden verder. Wat een onwijs toffe ervaring was deze trip. In korte tijd heb ik nog best veel kunnen zien en doen, ik ben van mening dat Johannesburg veel meer heeft te bieden dan slechts ‘stopover’ zijn. Ik zal later nog eens met een overzichtelijk lijstje met tips en adresjes komen, en wat meer achtergrondinformatie over de stad zelf. Dit was een eerste terugblik op mijn trip!

Mocht je het eerste deel nog niet gezien hebben, lees die dan hier. Kan je nu al niet wachten op mijn vervolgstukjes over Johannesburg, ga dan naar MijnZuidAfrika.nl voor meer informatie over deze stad (en het prachtige land)!

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 13 reacties

1. Anna

Waaauw, wat ziet het er prachtig uit allemaal <3. Zulke toffe foto's. Echt heel bijzonder dat je dit allemaal mee hebt mogen maken! Oei, bungeejumpen lijkt me doodeng, kan me helemaal voorstellen hoe je je erbij voelde dat de plannen veranderd werden. Haha! En wat ziet Uncle Merv’s er goed uit!

2. Wat een bijzonder gaaf stukje en mooie foto’s! Schitterend om al die dieren in het wild te zien. Ik ga zelf eind volgende maand naar ZA, heb er door jouw stukje gelijk wat ideeën bij om te doen, kan niet wachten!

3. Sabine

Oh I’d love to see Johannesburg one day. The food looks delicious and I love zebras. That little boy is also so cute!

4. Linda

Wauw zo gaaf om te zien! En dat je maar vijf dagen bent geweest joh, door al die foto’s en verhalen lijkt het veel langer. Kan me voorstellen dat dat voor jou ook zo leek. Mooie souvenirs heb je meegenomen!

5. Anne

Ik dacht dus ook écht dat je langer dan vijf dagen was geweest. Vond het eerste deel al heel tof om te lezen, deze ook. Lijkt me echt een hele mooie reis :)

6. Wat een supergave reis heb je gemaakt. Lijkt me enerzijds wel een beetje eng om door de sloppenwijken te fietsen, maar anderzijds ook heel erg interessant om zo meer over een stad te weten te komen.

7. Een vriendinnetje van mij heeft er 3 maanden gezeten op Wit University en zij vond het verschrikkelijk! Ze moesten ‘s avonds altijd op de campus blijven, moesten altijd een uur op de bus zitten om ergens heen te gaan of zelfs maar boodschappen te doen en zijn zelfs bedreigd geweest door bewoners in de buurt die ze moesten onderzoeken… Wat een andere ervaring heb jij! Als ik dit lees krijg ik ook zin om een reisje te boeken ;)

1. Is het lang geleden dat ze er is geweest? Ik heb het idee dat Johannesburg wel in rap tempo aan het verbeteren is. Daarnaast ligt het wel enorm aan waar je je in de stad bevindt. Er zijn inderdaad nog steeds delen waar het echt niet veilig is, maar de wijk Maboneng is juist heel erg leuk! Daar heb ik me geen moment onveilig gevoeld.

8. Sonja

Zooo hee ik had helemaal niet door dat het maar over zo weinig dagen ging, je hebt inderdaad zó veel gezien en gedaan! Mega tof dat je er helemaal in je eentje was, fijn dat je er zo’n goede gids bij had. En dat je dit via je blog kon doen, wauw! Ik vind het allemaal helemaal gaaf haha!! En ga al je tips onthouden voor wanneer ik in Zuid-Afrika ben!

9. Marcella

Wat een geweldige ervaring! Johannesburg klink onwijs goed. En wat geweldig dat je zoveel mooie dieren hebt gezien!

10. Maartje

Alleen eten inderdaad.. Ik weet nog dat ik voor het eerst alleen naar Nepal ging, helemaal stoer enzo. Maar ‘s avonds aan het avondeten was het toch wel erg stil. En ik had toen ook nog geen smartphone om mij mee te vermaken. Toen ben ik ook maar in mijn dagboek gaan schrijven! Stom eigenlijk, dat dat zo oncomfortabel voelt. Misschien went het wel na een tijdje, maar ik zocht vanaf dat moment steeds mensen om mee te eten. Mijn man zijn van plan om op huwelijksreis naar Zuid-Afrika te gaan, en we waren in eerste instantie van plan om Johannesburg over te slaan. Maar na het lezen van jouw blog moeten we daar nog maar eens over nadenken!

1. Haha ja, dat was echt even wennen. Gelukkig gaat dat snel over. En wat leuk dat ik jullie heb laten doen twijfelen om Johannesburg ook te bezoeken. Voornamelijk de geschiedenis is daar zo indrukwekkend! Binnenkort komt er nog een lijstje met must sees in Joburg, hopelijk ben je dan helemaal overtuigd om toch een paar dagen Johannesburg mee te pakken.