Diary: april week 3

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen met het samenvatten van afgelopen week in slechts één post. Want wat was afgelopen week LEUK. Dit weekend zat ik in Hamburg en heb ik zoveel mooie dingen gezien.

Maar er moest natuurlijk ook gewoon gewerkt worden, dus laten we maar gewoon bij het begin beginnen..

Maandag moest ik eventjes oppassen op m’n petekind Moby (volgen jullie ‘m al op instagram??? ;-)). Hij is zoooo leuk. En lief. En ondeugend, haha.

Deze is eigenlijk nog grappiger. Hehe

Dinsdagochtend werkte ik aan mijn blog, en ‘s avonds moest ik werken bij mijn bijbaantje. Gelukkig kon ik tussendoor nog van het zonnetje genieten. Ik trok m’n nieuwe tuinbroek aan (ja, ik heb er toch nog een gevonden! Bij The Sting) en ging op het balkon zitten.

Op werk was het ook een en al mopshondjes. Woensdag werkte ik ook de hele dag, er moet natuurlijk ook geld verdiend worden.

Donderdagochtend pakte ik snel mijn koffertje in, eindelijk was het tijd voor ons Hamburgtripje! We gingen uiteindelijk met het vliegtuig, wat prima te doen was. Binnen 50 minuten sta je vanaf Schiphol op Hamburg airport.

Up in the sky. Het is echt heel gek om maar zo kort in het vliegtuig te zitten. Zodra het opstijgen was afgerond werd de landing alweer ingezet. Wat mij betreft prima, ik zit niet graag lang in een vliegtuig. Al kijk ik wel stiekem graag uit het raampje.

De ontvangst in ons hotel was echt super. Er lag zelfs een gepersonaliseerd briefje op ons bed, voelde me een halve celebrity :D. Ons verblijf is trouwens gesponsord, maar verder hebben we de trip zelf ingevuld. Elk bericht of foto die je over het hotel voorbij hebt zien komen is dan ook niet omdat dat moest, maar gewoon omdat het zo’n tof en mooi hotel is en ik het dus graag wil(de) delen.

In het witte doosje op het bed zaten allemaal grote kaarten met grappige quotes. Deze vonden we zelf erg toepasselijk, aangezien Anouk en ik collega’s zijn.

Om de hoek bij het hotel zat een super fancy supermarkt met allerlei verse en biologische producten. Er was zelfs een salade- en sushibar! Wij stelden onze eigen salade samen, die echt heel erg lekker was – en niet duur! Ik geloof dat we 99 cent per 100 gram betaalden.

‘s Avonds deden we een drankje in de bar van het hotel. Omdat het al laat was hadden we geen zin om nog de stad in te duiken, en daarnaast zag de bar van het hotel er leuk uit. Toen ik zag dat ze mijn favoriete cocktail hadden (de Moscow Mule) was ik gelijk om. Letterlijk, want niet veel later lagen we in bed ;-).

Nog meer grappige quotes.. op de deurhanger! De deurhanger was een boekje vol quotes (groene pagina’s betekenen dat de housekeeping je kamer mag opruimen, rode pagina’s betekent dat ze je kamer mogen overslaan). We kozen elke dag een andere, toepasselijke quote ;-).

Vrijdag was onze eerste echt volle dag in Hamburg. ‘s Ochtends kruiste ik alle adresjes aan op de kaart. Kleine sneak preview van de cityguide ;-).

En toen trokken we er op uit! Hamburg staat vol mooie gebouwen. Oude magazijnen, villa’s, moderne kantoren.. Echt wauw, ik heb mijn ogen uitgekeken! Ik heb niet heel erg veel verstand van architectuur (ik heb slechts wat basiskennis van enkele jaren kunstgeschiedenis op school), maar ik kan wel heel erg van mooie en bijzondere architectuur genieten.

Voor de lunch streken we neer bij een schattig cafeetje, waar ik een panini en heerlijke couscoussalade voor slechts €7,50 at. Het interieur was er ook enorm schattig, deze ging dus meteen op mijn hotspotlijstje voor jullie ;-).

Mijn nieuwe obsessie: mooie en aparte vloeren. Laatst tipte iemand mij ook een heel tof instagramaccount: @ihavethisthingwithfloors. Daar vind je nog veel meer van dit soort prachtige foto’s!

‘s Avonds aten we een hamburger in het restaurant dat bij ons hotel hoorde. Het had een prijs gewonnen voor lekkerste Hamburger, en we kunnen natuurlijk niet in Hamburg zijn geweest zonder hamburgers te hebben gegeten. Persoonlijk vond ik ‘m wat te sponzig, hij was ook enorm groot. Ik heb geloof ik 1/3 met moeite op weten te krijgen.. Maar, hamburgers blijven natuurlijk altijd lekker!

‘s Avonds besloten we de stad in te gaan om te dansen, maar dat was nogal een deceptie. Het is hier nogal massaal, we voelden ons niet echt meer veilig en op ons gemak. En dus lagen we uiteindelijk heel braaf om 2 uur weer in ons bed.

Nieuwe morgen: nieuwe deurhangertekst. Hehe.

En ahh: gotta love hotelontbijtjes. Ik wou dat ik elke ochtend vanuit m’n bed zo tegen een ontbijtbuffet kon aanlopen.

Deze blouse kocht ik trouwens vrijdagmiddag bij Topshop. Een ‘boyfriend shirt’ stond al een tijdje op mijn lijstje, maar ik kon maar geen goed model vinden. Of ze waren te getailleerd, of juist weer te ‘boerinnig’ (snap je wat ik bedoel?). Maar ik liep er per toeval tegen aan bij Topshop, hier in Hamburg.

Zaterdag hadden we fietsen geregeld via het hotel, en waren we een stuk mobieler. Zo hebben we een groot deel van de stad kunnen verkennen. Overigens kunnen de Duitsers nog wel een lesje fietsen gebruiken. Iedereen fietst hier tegen het verkeer in, en je moet niet raar opkijken als een fietspad opeens ophoudt (of wanneer een auto op het fietspad geparkeerd staat).

Ook vergeten autobestuurders soms dat er ook nog zoiets als fietsers in het verkeer bestaan, maar echt gevaarlijk of eng is fietsen hier niet. Juist doordat iedereen overal en nergens fietst heb je een goed excuus om dat zelf ook te doen. Toch best fijn als je aan de verkeerde kant van de weg mag fietsen, i.p.v. eerst drie keer over te moeten steken om op de juiste plek te komen.

Zaterdagochtend bezochten we de vlooienmarkt, die elke zaterdag bij Neuer Kamp is. Hier zagen we zoveel mooie spulletjes (en ook een heleboel troep).

Kijk bijvoorbeeld deze prachtige oude schoolkaart van Europa. Zo mooi! Zo een zou ik later wel in mijn huis willen hebben. Ik heb niet gevraagd hoe duur hij was, hij paste toch niet in mijn koffer..

Ook spotte ik veel van deze bruine apothekersflesjes. Ik kocht er twee (niet op foto), een kleintje en een middelgrote. Typisch zo’n ding wat ik alleen maar wil hebben omdat ik dat leuk vind voor op een schapje in huis. Haha.

Bij de vlooienmarkt staan ook deze twee ouderwetse fotohokjes. Die konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan, en dus maakten we deze awkward maar grappige foto haha.

De kwaliteit van de foto’s is trouwens best wel goed. Ze hebben echt een ‘vintage feeling’, het lijken echt oude foto’s uit de jaren ’50 of zo. Alsof ze gelijk je hoofd veranderen, haha.

Daarna fietsten we door naar de oude Elbe tunnel, een tunnel die op 24 meter diep ligt en de drukke stad met de haven verbindt. Deze tunnel werd in 1911 opgeleverd en zorgde er voor dat de vele werkers op de haven gemakkelijk van hun werk naar de stad konden.

Tegenwoordig is de tunnel vooral open voor fietsers en voetgangers, gemotoriseerde voertuigen mogen alleen op speciale tijden naar binnen. Daarnaast zijn er vooral veel toeristen, die net als wij een kijkje willen nemen in deze bijzondere tunnel.

Voor lunch stopten we bij Hallo Kleines!, een lief zaakje in het noord-westen van Hamburg. En zo zie ik er dan uit op een citytrip: happy! :D Ik vind het zo leuk om door een vreemde stad te fietsen, nieuwe plekken te ontdekken en veel en lekker te eten ;-).

Je begrijpt dat onze fietsen Irma en Ida onze beste freundinnen waren die dag. ‘s Avonds aten we flammkuchen in de binnenhaven, en rolden we rond half tien ons bed in. Zo’n dagje is toch best vermoeiend, al die nieuwe indrukken..

Ook gisteren beschikten we weer over twee fietsen (dit keer Astrid en Gretchen), en dus trokken we er weer op uit. We begonnen met een bezoekje aan de Deichstrasse, waar op nummer 25 in 1842 de grote brand uitbrak die Hamburg grotendeels verwoestte. Ik nam een foto van nummer 27, omdat dit schots en scheve huis er zo grappig uit zag.

We beklommen een heuveltje voor een uitzicht over de haven.

We lastten even een koffie- en plaspauze in bij Herr Max, een leuk zaakje gevestigd in een oude slager. Vooral de prachtige muurdecoratie viel meteen op. Ik heb natuurlijk meer foto’s gemaakt met mijn camera, die vind je straks terug in de cityguide.

Daarna bezochten we het prachtige park Planten un Blomen, met allerlei verschillende tuinen. Zelf waren we het meest fan van de Japanischer Garten. Oh, en het zonnetje scheen, alweer! We hebben zo’n geluk gehad met het heerlijke weer hier in Hamburg.

Het was zondag, tijd voor een brunch dus. Ik vind het zo leuk dat dit in Duitsland en Scandinavië een ‘ding’ is. Ik ben namelijk fan van brunchen, haha. Deze heerlijke brunch aten we bij Hej Papa, ook zeker een adresje die jullie terug zullen zien in mijn cityguide.

Daarna sprongen we weer op de fiets, reden we langs villawijken en door het mooie Alsterpark.

Daar hebben we ook even aan het water gezeten, omdat het uitzicht zo mooi was (en om van het zonnetje te genieten ^-^).

Na een korte pitstop bij het hotel fietsten we door naar Peacetanbul. Een klein en een beetje ‘fout’ restaurantje, maar met heerlijk eten voor weinig geld. Hierboven zie je een vegetarische burger met gegrilde halloumi, zuurkool en cranberrysaus.

‘s Avonds bewerkten we nog wat foto’s, en schreef ik deze diary. Ik geloof niet dat ik ooit zo lang aan een diary geschreven heb, zo uitgebreid is ie! Dan staan er ook nog eens een heleboel foto’s op instagram, die ik niet allemaal hier gedeeld heb. Mocht je het leuk vinden om nog meer te zien: check instagram! Oh en als je nóg meer wilt: Anouk schreef ook een blogje over Hamburg.

Vandaag is ons laatste dagje Hamburg, aan het einde van de middag vliegen we weer terug. Ik heb echt een fantastisch weekend gehad, en kan iedereen Hamburg van harte aanraden als citytripbestemming. Vandaag staan er nog een paar dingetjes op mijn lijstje om te doen, voor de rest denk ik dat we gewoon lekker op een terrasje gaan zitten. Ik zie jullie volgende week weer, in een ‘normale’ diary ;-). Bedankt voor het lezen! :-)

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 26 reacties

1. Anna

Wat veel foto’s! Super, super leuk om te zien! Tof dat je een tuinbroek gevonden hebt, ik vind dat zo’n leuk zomeritem! Grappig dat jullie fietsen een naam hadden. En: al het eten ziet er zo goed uit, yum!

2. Merel

Oh Marlous, wat doe je me aan? Ik vind Hamburg zó geweldig. Ben er maar 1 keer geweest, in de winter en koooooud dat het was! Maar dat was een goede reden om van koffietentje naar koffietentje te wandelen. Heerlijk! We hebben daar toen ook zo goed vegan gegeten – Duitsers snappen dingen als vegan en biologisch gewoon beter dan wij!
    Je hebt prachtige foto’s gemaakt en ik kan niet wachten op meer. Is het voor jou niet ook een idee om reisvideo’s te maken? Anyhow, ik kan niet wachten op alles en alle tips en foto’s en kom maar op! :)

3. Rosanne

Wat een heerlijke week! Ziet er echt heel fijn uit. Ben nog nooit in Hamburg geweest, maar je geeft me een mooi beeld van de stad. Oohh en ik wil dat Champs Elysees-bordje van de vlooienmarkt, haha!

4. Roos

Wat een heerlijke foto’s dit! Ik ben daar nog nooit geweest, misschien een leuk ideetje voor de zomervakantie. :)

5. Marinda

Ik wist helemaal niet dat Hamburg zo leuk was. Maar nu ik dit zie wil ik er ook heen!

6. Frauke

Wat een ontzéttend gezellige foto’s! Wauw! Het ziet er daar onwijs leuk uit in Hamburg, je hebt er ook mooie sfeerbeelden van geschoten. Spot ik daar trouwens héél veel koffie in je schriftje? Whaha, altijd leuk! Moby is trouwens echt een geniaal hondje, so cute <3

7. Elianne

Wat hebben jullie een leuke invulling gegeven aan deze dagen in die gezellige stad, prachtige foto’s, leuk verhaal, geniet van jullie laatste dag maar wat zul je nog lang nagenieten. Liefs mama

8. Iris

Ah zo leuk alle foto’s, ik volg je ook actief op Instagram, haha. Ik ben een paar weken terug ook naar Hamburg geweest voor een volleybalweekend, maar heb echt te weinig gezien. Ik ga misschien met mijn vriend terug in de zomervakantie!

9. Willemien

Wat een leuke gezellige foto’s. Hamburg lijkt mij erg leuk om te bezoeken, dus ik ga je cityguide zeker in de gaten houden. Ik vind fietsen door een stad ook zoveel leuker om te doen dan met openbaar vervoer.

10. Hedwig

Het enige wat ik tot nu toe in Hamburg wilde doen was hamburgers eten, maar het blijkt dus dat je er nog veel meer kunt doen en zien, leuk :) nu wil ik er ook heen!

11. Pauline

Heerlijke foto’s! Hamburg lijkt me een hele leuke stad.

Liefs,
    Pauline

12. Swaen

Wat een fijne foto’s en wat hadden jullie een geluk met het weer: perfect!

13. Myriam

Ziet er een heerlijke stad uit voor een citytrip. Bedankt voor de vele fijne tips

14. Linda

Ohhh wat een leuke foto’s! Je hebt zo’n leuke kledingstijl :-)

15. Lonneke

Oh wat leuk! Ik wil al zo lang een keertje naar Hamburg.
    Echt die deurhangers zijn hilarisch!

16. Lizet

Wat hebben jullie veel gedaan in dat weekendje! Heb Hamburg nooit als een potentiële citytrip gezien, maar het lijkt me toch wel heel leuk!

17. Charlotte

Cool dat die fietsen zulke namen hadden! Ik zou mijn fiets ook een naam moeten geven. Hamburg ziet er leuk uit!

18. Marcella

Hamburg ziet er onwijs leuk uit zeg! Ik woon nu in Groningen en dus nóg dichterbij Hamburg, dus we moeten er zeker eens stedentrippen! De brunch bij Hej Papa ziet er echt heel goed uit, die gaat zeker op mijn Hamburg-wishlist!

1. Ja, een vriendinnetje van me loopt stage in Groningen, en zij vertelde me dat er al busretourtjes vanaf €27 zijn! Zelf vlogen we ook voor €38 op en neer, geen geld!

19. Elena

Ik ben heel benieuwd naar je cityguide, want ik heb naar aanleiding van deze blogpost een tijdje terug tickets geboekt voor Hamburg! Zou tof zijn als je wat aanraders kunt delen :)