Diary week 25: Copenhagen!

Afgelopen week was ik weer in mijn lievelingsstad: Kopenhagen. Ondanks het wisselvalliger weer heb ik weer een geweldige tijd gehad. Ik zei het al eerder: ik zou hier wel willen wonen.

Gisteravond kwam ik moe maar blij thuis, en dook ik gelijk mijn bed in. Daarom nu een diary met een klein beetje vertraging, maar wel extra veel foto’s..

Maandagochtend was ik nog bij mijn vader, en maakte ik een dikke groene smoothie als ontbijt. Check die luchtbubbels haha, ‘t lijkt wel een moeras. Toch was ie heel lekker hoor!

‘s middags vertrok ik weer naar Utrecht, daar werkte ik mijn mail bij en had ik een interview. Het zonnetje scheen, dus maakte ik deze heerlijke zomerse salade met o.a. watermeloen! Recept volgt snel.

Dinsdagochtend haalde ik nog wat last minute dingetjes, zoals blarenpleisters en oordoppen. Voor in het vliegtuig heb ik speciale oordopjes, die de druk van je oren wegnemen. Ik krijg namelijk snel last van mijn oren en dat kan soms dagen duren. Maar met de oordopjes is het vliegen geen probleem!

Nog even mijn telefoon opladen.. Hier zie je trouwens naast de tas ook mijn toffe Eastpak koffer die ik van Bagageonline kreeg.

Ready for take off! Haha, check het blije hoofd. We vlogen met KLM, en in een uurtje ben je in Kopenhagen. Een vlucht kost meestal rond de €100, al is Norwegian airlines soms een tientje goedkoper.

We vlogen vrij laat, maar omdat het niet mijn eerste keer in Kopenhagen was maakte dat niet uit.

Ik herinnerde me nog een hoop van vorig jaar, en met een klein beetje hulp van Google Maps waren we zo bij ons hostel: Urban House. Dit is een van de mooiste en meest fancy hostels waar ik ooit ben geweest. Er was een mooie tuin, een bioscoop, mooie loungeruimtes en zelfs een tattooshop en vintage fietsenwinkel.

De volgende ochtend waren we al vroeg op, het zou namelijk gaan regenen later op de dag. We begonnen met een bezoekje aan het Hay house, wat eigenlijk vaste prik is bij een bezoek aan Kopenhagen. Vorig jaar schreef ik een uitgebreid artikel over deze prachtige showroom slash winkel, klik hier voor een kijkje in het Hay house.

Daarna gingen we langs Impression PR, een PR bureau uit Kopenhagen. Vorig jaar was ik toevallig bij de opening van het PR bureau, dus we gingen even op de koffie om bij te kletsen.

Daar maakten we kennis met een heel mooi Deens nagellakmerk: Appeal4. Het heeft vooral heel veel mooie zachte kleurtjes, en ook fijn: het is dierproefvrij.

Ook proefden we een limited edition van de bekende Deense chocolade dropjes: een variant met aardbei! Deze dropjes met een laag chocola zijn een typisch Deense lekkernij, en ZO lekker! Wel best prijzig, maar het vormt een goed souvenir ;-)

We lunchten bij een van mijn favoriete zaakjes: Kompa’9. Ik had heerlijk smörrebröd met o.a. avocado, kaas, spinazie en pesto. Ik ben groot fan van de Deense smörrebröd, als kind at ik ook graag roggebrood dus ik denk dat ik dat maar weer eens ga oppakken. Lekker met avocado en kaas, mmm!

‘s Avonds aten we hotdogs in het hostel (ook een typisch Deense snack, ‘t liefst gecombineerd met koude chocolademelk), en maakten we plannen voor de komende dagen. We hadden een behoorlijk lijstje met dingen die we wilden doen en bezoeken, dus een planning was wel nodig ;-)

De volgende ochtend regende het weer, maar dat weerhield ons er niet van om op de fiets te stappen. We gingen naar de Jaegerborggade, een van mijn favoriete straatjes in Norrebro. Al was het beeld nu wel een beetje troosteloos, zo met het slechte weer.

We warmden op met koffie bij Coffee Collective, en gingen vervolgens voor een tweede ontbijte bij Grod. Grod betekent pap, en hier vind je dan ook allerlei verschillende soorten pap. Zowel voor ontbijt als lunch en diner (denk dan aan risotto). Anja ging voor havermout pap met skyr en rabarber en amandelen, ik ging voor skyr met muesli en fruit.

Skyr is een soort yoghurt van IJsland, al is het officieel een kaas. Het lijkt een beetje op Griekse Yoghurt, al is het veel zachter en lekkerder van smaak. Lastig te omschrijven haha, maar je moet me geloven. Het is daarnaast rijk aan eiwitten en vitamines, maar zeer laag in vet waardoor het ook nog eens een gezond ontbijtje is. Vorig jaar maakte ik voor het eerst kennis met Skyr en was ik gelijk fan, helaas is het in Nederland nog niet te verkrijgen..

Vervolgens fietsten we door naar Superkilen, dat is een park (al is er weinig groen, haha) in Norrebro. Je vindt hier gekleurde muren, gekke strepen en andere zeer fotogenieke elementen. Hier hebben we dus een uitgebreide fotoshoot gehouden ;-)

Hoe cool zijn onze fietsen trouwens? Deze zijn van de fietsenwinkel bij het Hostel, Recycles. Ze zijn volledig gemaakt van gerecyclede onderdelen. Het allerfijnste is dat er een soort automatische versnellingen op zitten. Wanneer je harder fietst springt hij automatisch op een zwaardere versnelling, en wanneer je stopt gaat hij terug naar de 1. Echt een mega fijne (en mooie!) fiets, die ik graag mee naar huis had willen nemen..

Tussen de buien door schuilden we bij leuke koffietentjes en bezochten we een moderne kunst tentoonstelling in Gamla Strand.

In de winkel van het museum zag ik deze toffe reisgidsjes liggen, met leuke tips en adresjes van ‘creative locals’. Weer eens wat anders dan de toeristische reisgidsjes dus. Ik maakte er een foto van zodat ik ze zou onthouden, wellicht handig als ik een keer naar een van deze steden ga.

Gelukkig werd de lucht daarna steeds blauwer, en kwam er zelfs een zonnetje tevoorschijn!

Anja kocht de chocolade dropjes met aardbei en kijk: zo ziet dat er dan uit. Een dropje, witte chocola en dan aardbeipoeder. Het klinkt misschien heel gek of vies, maar het is echt ZO lekker.

‘s Avonds kregen we een kijkje in de tattooshop van het hostel. De tattooshop is van Wisdomless Tattoo, een oorspronkelijk Italiaanse tattooshop met ook twee locaties in Rome. De tattoo-artists waren dan ook hele charmante Italianen, die ook nog eens heel lekker kunnen koken. Die avond maakten ze heerlijke pasta en tiramisu voor het hele hostel.

De volgende ochtend regende het, maar dat maakte niet uit want we gingen brunchen bij het Tapasbaren, een heerlijk Spaans tapasbarretje. Vergeet de gefrituurde snacks die je hier in Nederland bij de all you can eat-tapasbarretjes krijgt, hier kregen we echt goddelijke hapjes. Vooral de toast met gebakken geitenkaas en framboos was heerlijk.

Na de lunch was het opgeklaard en scheen de zon, hoera! Dus trokken we er weer op uit met onze bikies. Ik kan niet genoeg krijgen van deze mooie gekleurde huisjes, ik wou dat we dat ook in Nederland hadden.

We brachten een bezoekje aan de Torvehallerne, de foodhallen van Kopenhagen. Hier heb je twee grote overdekte hallen met allerlei leuke foodstands, en daartussen in werden fruit, groente en bloemen verkocht. En zelfs dat was hier kleurrijk. Zo spotte we paarse asperges en bloemkool!

Check deze heerlijke to go salades die ik in de foodhallen spotte! Ik maakte een foto ter inspiratie voor mijn eigen to go salades, haha.

Vervolgens fietsten we door naar de Vaernsdamsvej, ook een van mijn favoriete straatjes. Daar ploften we neer bij Kaffebar Rist, waar ik vorig jaar al over schreef in mijn cityguide.

Niet ver daar vandaan zit Mother, een pizzeria waar mensen letterlijk voor in de rij staan. De pizza’s waren lekker, maar of ik er voor in de rij zou staan.. Wel hebben we heerlijk genoten van de pizza’s in het zonnetje, en was het een leuke plek om hippe locals te spotten.

Zaterdagochtend ontbeten we bij Mirabelle, dat bekend staat om z’n croissants. Check hoe groot dat croissantje is! Ik nam een heerlijk croissantje met lemon curd en aardbeitjes, mmm. Oh, en ook de vloer was prachtig, haha.

Mood: nog een beetje soezig (want net wakker), maar enorm gelukkig en blij omdat Kopenhagen zo’n leuke en fijne stad is <3

We waren weer in de buurt van Superkilen en besloten even langs te gaan. Het zonnetje scheen immers, en we konden niet genoeg krijgen van alle leuke ‘achtergronden’ voor foto’s, haha.

Ik denk dat deze foto’s mijn gemoedstoestand in Kopenhagen goed weergeven: intense happiness, haha. Jurkje kocht ik trouwens in Kopenhagen, maar gewoon bij H&M ;-).

Daarna gingen we door naar Nyhavn, de bekende haven met de gekleurde huisjes. Het weer sloeg daar zo snel om dat we zowel foto’s met zon en blauwe lucht hebben, als met deze donkere dreigende wolken. Al is dat ook wel cool ;-).

We zagen de wisseling van de wacht, en vervolgens kwam er een enorme stortbui. Binnen no time stond er een laag water op de straten, maar na tien minuten was het ook weer droog, en konden we verder met onze dag.

We gingen naar de Rundetaarn, een ronde toren die van binnen heel mooi wit is en bovenop mooi uitzicht geeft over de stad.

Daarna hadden we twee instameetings. We spraken af met Karin bij de Torvehallerne, waar ik weer skyr van Grod nam als lunch. Daarna gingen we naar een chocolaterie met Emma, waar ik salted caramel hot chocolate (!!!) dronk, en Anja en Emma iced raspberry white chocolate. Yum!

‘s Avonds aten we burgers bij Halifax, waar je enorm veel keuze hebt. Je kiest eerst uit verschillende burgers, wij namen de Mexicaanse variant met guacamole en jalapeño pepers. Vervolgens kies je je broodje, bruin of wit. Daarna kies je de burger: rund, kip, vega of vegan. Daarna je ‘side’: frietjes, aardappeltjes, tortilla chips of salade en als laatste nog een sausje.

Dit was echt enorm lekker, en ook fijn dat er zoveel keuze was. Bij de burger hadden we trouwens een heerlijke zelfgemaakte vlierbessenlimonade, dat zie je heel veel in Kopenhagen.

‘s Avonds liepen we langs Tivoli, het pretpark midden in de stad. Er was vuurwerk bezig, en de bewaker kneep een oogje toe zodat we even mochten kijken! Wij dachten dat het voor midzomernacht was, maar blijkbaar sluiten ze elke zaterdag af met vuurwerk.

Ik was nog niet eerder in Tivoli geweest omdat het niet hoog op mijn lijstje stond, maar het was leuk om er even te zijn geweest. Het is een erg mooi park, met leuke attracties en er treden vaak artiesten op. De volgende keer wil ik denk ik wel een bezoekjes brengen aan Tivoli.

Zondag moesten we vroeg op, want het was alweer onze laatste dag. De laatste twee nachten verbleven we in het Downtown Copenhagen hostel, waar ik vorig jaar ook al verbleef. Ook dit is een heel fijn en gezellig hostel, waar mensen van over de hele wereld komen.

We ontbeten weer met skyr (tja, zo lekker! En in Nederland dus niet verkrijgbaar helaas).

Daarna staken we de brug over, naar Islands Brygge. We hadden met Cecila (een blogger uit Kopenhagen, met wie Maura en ik vorig jaar ook veel zijn opgetrokken) afgesproken voor een brunch bij Café Alma. Een paar maanden terug heeft Cecilia een kookboek uitgegeven, waar we natuurlijk even mee op de foto moesten toen we ‘m in de winkel spotte ;-)

Ook over Café Alma schreef ik vorig jaar al een stukje, wat is dit een fijne plek. We hadden een heerlijke brunch met o.a. pannenkoekjes, een eitje met spek, vers fruit, smörrebröd met kaas, rabarberpap en natuurlijk skyr ;-). Wauw, wat een brunch haha.

We wandelden nog een stuk door Islands Brygge, en vertrokken vervolgens naar de luchthaven. Je bent binnen 20 minuutjes op de luchthaven, en na 70 minuten vliegen waren we ook weer in Nederland. Dat ging snel.

We hebben behoorlijk wat kilometers afgelegd de afgelopen dagen, haha. Eenmaal thuis dook ik dus moe en voldaan in bed. Nu kan ik alleen nog maar denken: ik wil weer terug!!

Komende week is een beetje een anti climax na zo’n weekje Kopenhagen. Ik ben voornamelijk aan het werk, maar ik hoop dat in ieder geval het zonnetje nog van zich laat zien. Ik heb natuurlijk ook nog een beetje geshopt in Kopenhagen, mijn aankopen zal ik later deze week nog met jullie delen.

Mocht je nou niet genoeg kunnen krijgen van deze foto’s (:p), check dan even de hashtag #anjamarlousCPH op instagram, dan vind je nog veeeel meer foto’s (yup, addicted).

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 23 reacties

1. Kiki

Zoooo leuk! Ik denk er nu over om ook een weekje naar Copenhagen te gaan (in mijn eentje) aan het einde van de zomer. :-)

1. Ja doen! In je eentje is denk ik goed te doen. Gewoon lekker rondfietsen, koffiebarretjes afgaan.. Daarnaast is iedereen zo ontzettend vriendelijk, je maakt snel vrienden. En afspreken met andere instagrammers (zoals wij deden) is ook leuk!

2. Wat een mooie stad! Een goede vriendin van mij zit daar nu voor haar studie, ik kan niet wachten haar te gaan bezoeken. Ik heb nooit geweten dat de stad zo mooi is.

3. Debby

Oh heerlijke foto’s, die 2 Italianen maakten het helemaal goed haha <3

4. Hedwig

Wauw wat ziet het daar mooi uit!! Het liefst zou ik nu meteen vertrekken en de stad ontdekken, haha. Grod heb ik trouwens wel eens bij de Albert Heijn gezien (bij de Zonnatura/biologische schap)!

5. Lea

Wat heb je leuke foto’s! Nu moet ik zeker een keer naar Café Alma. Ik woon al jaren in Kopenhagen en het is grappig te zien dat de blogwereld steeds meer aandacht aan dit mooi stadje besteed. :) Hier te wonen is zeker een aanrader!

6. Alisa

Super! Ik ga eind juli naar Zweden en onderweg stoppen we ook voor een dagje Kopenhagen, ik ga me even verdiepen in alle dingen die je aanraad! ;) Ziet er uit alsof je het heeel leuk hebt gehad!

7. Hannelore

Oh dit doet me zoveel zin krijgen om naar Kopenhagen te gaan! Ik ben er al wel eens geweest, maar dat was een groepsreis in de winter, waardoor we onze vrije tijd vaak spendeerden in het eerste beste koffiebarretje dat we tegenkwamen, gewoon om op te warmen. Dus ik wil graag eens terug om helemaal mijn eigen ding te doen, want ik vond het toen al wel echt een heerlijke stad!

8. Tiffany

Wat een mooie foto’s. Die plaats met al die gave grafische prints lijkt me fantastisch om foto’s te maken. De slades to go zien er ontzettend lekker uit.

9. Suuz

Wauw,, wat een heerlijk weekendje met prachtige foto’s! Kopenhagen staat echt op mn lijstje!!

10. Evelien

Wat een fijne diary met veel mooie foto’s! Kopenhagen lijkt me een hele leuk stad.

11. Melle

Na je megaleuke Instagram foto’s wilde ik sinds vorig jaar al heel graag naar Kopenhagen. En nu weer zo’n leuk reisje. Oohh ik ga gauw een keer boeken!

12. Quinty

Wat een jaloersmakende diary! Ik zou zelf ook nog heel graag een keer naar Kopenhagen willen. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe jij het boeken/plannen van zo’n stedentrip aanpakt en hoe je het qua budget doet enzo. Heb je daar toevallig een artikel over staan? Misschien zou ik op die manier ook wat vaker weg kunnen haha ;)

1. Heb ik nog niet online staan, maar is misschien wel een leuk idee ja! In dit geval hadden we ons verblijf in ruil voor exposure gekregen, dus dat scheelt enorm. Gelukkig zijn ze in Kopenhagen zich heel bewust van de kracht van bloggers en instagram ;-) Anja heeft bijvoorbeeld niet eens een blog, slechts instagram! En qua vluchten moet je soms geluk hebben.. Ik zal eens kijken of ik nog meer tips kan bedenken!

13. Eva C

De foto’s in dat speelpark en voor die rode muur zijn geweldig! Ik heb meegenoten van je reis via instagram terwijl ik mijn examens aan het afleggen was ;)

14. Caro

Wat een leuke foto’s! Wil al ontzettend lang naar Kopenhagen, maar het is er nog steeds niet van gekomen…. Wie weet binnenkort haha.

15. Charlotte

Ik denk dat ik voor m’n citytrip volgend jaar maar eens naar Kopenhagen ga. Ziet me er te gezellig uit om te missen :) (Dit jaar ben ik naar Malta geweest, niet echt een citytrip maar wel heel leuk — en sowieso goed weer.)

Is die laatste screenshot van je Fitbit? Komt er daar toevallig nog ‘n post over? Ik ben aan het twijfelen om ‘m ook te kopen (of iets gelijkaardigs), om mezelf meer te doen bewegen :)

1. Nee die screenshot is van mijn iphone app, ik had mijn fitbit niet mee naar Kopenhagen. Maar daar komt wel nog een post over, ik probeer ‘m volgende week online te gooien!

16. Marjolein

Aaah, wat leuk om te zien! Kopenhagen staat ook heel erg op mijn citytrip wishlist. Al die gekleurde huisjes, de sfeer en het eten lijken me geweldig. De foto’s die je maakte vind ik ook geweldig :)

17. Anaïs L

Wat een leuk verslag! Bij het plannen van een reisje deze zomer moest ik denken aan je verslag van Kopenhagen vorig jaar en het staat zeker in de top 3 nu!
    Ook leuk dat je die oordoppen vermeldt, ik heb ook erg veel last van doffe oren na een vlucht maar heb nog nooit nagedacht of daar speciale doppen voor bestaan. Eens proberen dus!

18. Marcella

Wat een heerlijke week in Kopenhagen, mooie foto’s ook! Ik ben 8 jaar geleden in de stad geweest, maar ik wil graag eens terug. Door Kopenhagen fietsen lijkt me ook tof!!