Diary week 30: op verrassingstrip met Srprs.me

srprsme

Afgelopen week stond in het teken van de Srprs.me trip die ik samen met Maura deed. Van donderdag tot en met zaterdag zouden we op citytrip gaan, naar een nog onbekende bestemming. Door een vertraging van NS misten we bijna het vliegtuig en werd de reis nog extra spannend, maar uiteindelijk kwam het goed. We vertrokken naar…

Wacht, eerst nog even terug naar het begin van de week. Maandag was een saaie, regenachtige dag. Zeker na die heerlijke zomerse week! Ik was moe, dus hield een lui dagje en at kip met zoete aardappelfrietjes en appelmoes. Yum!

Dinsdag was ik na een lange nacht slapen nog steeds ontzettend moe. Ik dacht in eerste instantie dat het kwam omdat de week ervoor zo (gezellig!) druk was geweest. Maar na een kort bezoekje aan de huisarts bleek ik een blaasontsteking te hebben. Goeie timing wel!

Met ons tripje in het vooruitzicht had ik hier echt geen zin in, dus ik heb gelijk zware middelen ingezet ;-). Gelukkig had ik er (op de vermoeidheid na) niet heel veel last van.

Woensdag sprak ik samen met Maura af bij The Village, om de laatste dingen voor onze trip door te nemen. Inmiddels waren we behoorlijk nieuwsgierig: waar zouden we naartoe gaan?

Eerlijk gezegd leek me zo’n srps.me trip me eigenlijk niet echt iets voor mij. Ten eerste ben ik veel te nieuwsgierig voor dit soort dingen. Ik houd niet zo van verrassingen die je al ver van te voren weet. Daarnaast hoorde ik dat veel mensen een srps.me tripje boeken omdat ze geen inspiratie hadden voor een bestemming: dat zou mij nou ook nooit gebeuren. Bovendien vind ik de voorpret van het alvast uitzoeken van leuke restaurantjes e.d. veel te leuk!

Ik was dus enigszins sceptisch over dit concept, benieuwd of ze me konden overtuigen..

Donderdag ging de wekker vroeg! We werden rond 6:30 op schiphol verwacht, dus we pakten de trein iets voor zessen. Die vervolgens na nog geen tien minuten rijden plotseling stilstond in een weiland. Er zou een ‘storing’ zijn, maar hoe en wat precies werd ons niet verteld.

Na ruim een halfuur stil te hebben gestaan werd het toch wel een beetje heet onder onze voeten. We wisten natuurlijk nog niet waar we naartoe zouden gaan, en daarom ook niet precies hoe laat onze vlucht zou vertrekken. We wilden het ‘krasmoment’ voor op Schiphol bewaren, maar na inmiddels 45 minuten vertraging besloten we dat toch maar alvast in de trein te doen.

Maura kraste de kaart open, waardoor een code verscheen. Die vulden we in op een website en zo werd onze bestemming bekend: Boedapest!

Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik met heel wat speurwerk (ja sorry – die nieuwsgierigheid he! Inmiddels ben ik ervaren detective, ik vond vroeger ook altijd al alle pakjes ruim voor 5 december..) al wel een vermoeden had dat we naar Boedapest zouden gaan. Wat het overigens niet minder leuk maakte; ik was er nog nooit geweest!

En ja hoor: niet veel later zaten we aan een welkomstdrankje in ons hotel. We zaten in een prima 4-sterren hotel met ruime kamers en zelfs een spa op het dak. Ook hier was ik in eerste instantie sceptisch over: voor een citytrip van 2 nachten en 3 dagen betaal je €220. Dat is inclusief verblijf en vlucht. Voor deze prijs (ervan uitgaande dat srprs.me er ook nog wat aan moet verdienen) had ik een heel eenvoudig hotelletje verwacht. Niets was minder waar! Ik heb zelfs even gecheckt of ze ons niet stiekem in een luxer hotel hadden gestopt, maar via hashtags op instagram zag ik dat andere srps.me reizigers in Boedapest in net zo leuke en mooie hotels zaten.

Vervolgens gingen we gelijk de stad in. Omdat ik dus al een vermoeden had dat we naar Boedapest zouden gaan, hadden we een reisgidsje bij ons dat Maura nog in de kast had staan. Was toch best grappig geweest als we met ons 100% Boedapest gidsje naar Lissabon waren vertrokken he ;-).

Via instagram zochten we wat leuke hotspots en zaten we al snel aan de koffie in een leuke koffiebar. Wat bleek: Boedapest is superhip! Er zijn heel veel leuke tentjes met lekker eten en mooie interieurs. Het beste van al: het is er super goedkoop. Koffie voor iets meer dan een euro, een bord risotto voor nog geen tien euro.. Ik zal nog een apart artikel maken met onze favoriete hotspots.

‘s Avonds deden we een drankje met vrienden uit Utrecht, die toevallig ook in Boedapest waren. Super gezellig, en zo voelde het gelijk als ‘thuis’.

Vrijdag trokken we erop uit met fietsen die we bij het hotel hadden gehuurd. Ik verken een stad altijd het liefst op een fiets: zo zie je meer dan dat je onder de grond in een metro zit, en je komt verder dan met de benenwagen ;-).

Een bezoek aan de Citadella, vanwaar je prachtig overzicht hebt over de stad, mocht natuurlijk niet ontbreken. Dus klommen we met 29 graden de stijle berg op. Levert wel mooie plaatjes op!

Verder bestond de middag vooral uit nog meer rondfietsen, af en toe even stoppen voor iets lekkers..

En we chillden op het dak van ons hotel! Dat was eigenlijk nog een voordeel van deze trip: normaalgesproken had ik al duizenden adresjes opgezocht die ik allemaal zou willen bezoeken. Nu besloten we het relaxter aan te pakken. Maura was al eens in Boedapest geweest, en ik hoefde niet per se een badhuis of een ruin bar te zien. We besloten sightseeing te combineren met relaxen, want hey: het is wel vakantie!

Onze laatste avond hebben we heerlijk op het terras doorgebracht, met gin&tonics. Alleen al het feit dat we hier tot laat in de avond in onze jurkjes konden blijven zitten was zo fijn! Gaf echt een vakantiegevoel.

Zaterdagmiddag vlogen we terug. Omdat de verbinding naar het vliegveld best goed was (voor ongeveer €1,70 werd je met de metro en een speciale bus naar het vliegveld gebracht!), besloten we in de ochtend nog even te relaxen. Door eerst lekker te ontbijten..

En verder nog een beetje door de stad te wandelen.

Twee blije hoofden in bus, terug naar het vliegveld. Dit was zo’n leuke trip! Inmiddels ben ik ook wel overtuigd: het niet weten van je bestemming kan best wel leuk zijn, en zoals bij ons goed uitpakken. De stad was leuk, het hotel was mooi en ja: het niet weten van je bestemming betekent ook dat je niks kan regelen. Dat is eigenlijk best lekker. Zo is alles al betaald, vluchten ingecheckt.. Je hoeft eigenlijk alleen nog maar je koffer in te pakken en te gaan.

Doei Boedapest!

In het vliegtuig, aan de tomatensap. Het viel me altijd op dat mensen in het vliegtuig vaak tomatensap bestellen – iets wat ik verder nooit op de kaart zie staan. Ik had wel eens gehoord dat eten en drinken in de lucht anders smaakt, vaak minder zout. Wellicht dat tomatensap daardoor ook beter zou smaken?

We namen de gok en omg: tomatensap is inderdaad veeeel lekkerder in de lucht! Dus vroegen we op de terugweg twee glaasjes, haha.

We landden rond 19 uur, en een uurtje later zat ik thuis alweer aan de gin&tonics. Samen met mijn huisgenootjes gingen we de stad in.

Wat achteraf iets later werd dan de bedoeling was.. haha. Gelukkig scheen het zonnetje en konden we dus bijkomen op het terras. Tot grote verrassing zagen we tomatensap op de kaart staan, haha! We besloten het te bestellen: om te checken of het inderdaad echt lekkerder is in het vliegtuig. En anders zou het gewoon een soort virgin Bloody Mary zijn.

Hij was nog steeds lekker, maar echt: in het vliegtuig was ‘ie lekkerder!

Uiteindelijk schoven m’n huisgenootjes weer aan, werden er spelletjes en eten bijgehaald en hebben we echt de hele middag op het terras gezeten. Lekker lui en gezellig. Prima zondag!

We hebben echt een heerlijk uitgebreid weekend gehad, en stiekem heeft srps.me me wel weten te overtuigen. Het niet weten van je bestemming vind ik nog wel een dingetje – ik ben gewoon niet zo goed met verrassingen. Maar dat alles voor je geregeld is vond ik heerlijk! Naast citytrips kun je ook op avontuurlijke trip, of op een zonvakantie. Als je op de hashtag ‘#srprsme‘ zoekt op instagram krijg je een beetje een idee van alle reisjes. Zo zag ik een surfvakantie in Lissabon, een actieve hikevakantie in Zwitserland en heel veel toffe citytrips (naar originelere bestemmingen dan Londen, Parijs en Berlijn).

Ik denk dat ik het nog een keertje ga doen, maar dan echt proberen om niet stiekem te gaan puzzelen om de bestemming te raden haha ;-).

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 18 reacties

1. Marcella

Leuke verrassing: Boedapest! Daar wil ik graag nog eens naartoe! Mooie foto’s, ziet er tof uit!

2. Rowan

Lijkt mij heel leuk, zo’n verrassingstripje! Ik ben nog nooit in Budapest geweest maar het ziet eruit als een leuke bestemming!

3. Liefs Lara

Zo’n sprs.me trip is het denk ik niet voor mij, het is zoals jij zegt ook de voorpret die telt vind ik! Lekker zoeken naar fijne hotspots en leuke activiteiten etc. En dan het verheugen erop! Maar inderdaad, als je echt inspiratieloos bent lijkt het mij wel tof!

4. Elaintje

Boedapest is inderdaad een superleuke stad! Ik heb al veel gezien van die verrassingstrips, maar het zou niets voor mij zijn. Ik heb ook wel genoeg inspiratie zoals jij haha.

1. Ja en toch moet je het dan misschien eens proberen. Ondanks dat ik het zelf uitkiezen ook wel heel prettig vind, was dit wel een heel toffe ervaring! Ook wel goed om eens alles los te laten, als je net zo’n controlfreak als ik ben haha.

5. Tof dat jullie in Boedapest belandden! Ben er alleen geweest voor Sziget, een aantal jaar geleden en dan krijg je toch weinig van de stad mee. Staat nog steeds op mijn lijstje om beter te bekijken, net zoals ee sprs.me reis trouwens!

6. Darina

Lijkt me een geweldige mooie stad, Boedapest. Daar wil ik zeker eens naar toe!

7. Roos

Wat leuk dat die reis je zo goed bevallen is! Het lijkt me echt een prachtige stad :)

8. Iris

Die hummus ziet er ZO LEKKER uit! Leuk verslagje. Zo’n verrassingstrip naar het buitenland zou voor mij echt mijn grootste nachtmerrie zijn, hahaha. Maar vind het wel altijd leuk om er bij andere mensen over te lezen en mee te kijken.

1. Haha ja ik kan het me voorstellen hoor. Ik moest m’n inner controlfreak ook even loslaten, maar vond het achteraf juist heel relaxed! Gewoon alles over je heen laten komen :-)

9. Lisa

Ik ben vorig jaar in Boedapest geweest en ik vond het echt fantastisch! We hadden op zich wel wat extra tijd genomen waardoor we de laatste dag bijvoorbeeld tijd hadden om te picknicken bijvoorbeeld. En het was inderdaad heel goedkoop allemaal! Toch zou ik nog wel een keer terug willen om inderdaad wat meer te “chillen” en leuke hotspots te ontdekken bijvoorbeeld.

Wij hadden toen trouwens wel een 5-dagenkaart voor het ov genomen (was maar 20 euro of zo!) maar daar word je toch wel een beetje lui van, haha. Fietsen in een vreemde stad wil ik ook nog zeker eens doen maar dat lijkt me toch een beetje eng haha. En misschien ga ik tijdens mijn volgende vlucht toch maar eens tomatensap bestellen!

Ergens wil ik nog wel een keer zo’n trip boeken maar ik ben eerlijk gezegd dan bang dat ik in Boedapest of Lissabon beland (waar ik dus al eens ben geweest) of ik moet zo’n hele lange lijst invullen. Bovendien vind ik research doen van tevoren juist één van de leukste dingen van een vakantie!

1. Ja, normaal neem ik er liever ook een extra dag bij zodat je inderdaad in het park kunt chillen of bijvoorbeeld naar het theater kunt gaan. Is wat relaxter en wat meer ‘local’. Denk ook dat je je hier prima 4/5 dagen kunt vermaken, duur is het in ieder geval niet! Oh en wat srprs.me betreft: je mag aangeven waar je niet naartoe wilt. Maura en ik hadden zelfs best wel een lijst: geen Berlijn, geen Londen, geen Parijs, geen Kopenhagen.. Was allemaal prima!

10. Myrthe

Jaaaa in de lucht smaken dingen anders! De cabine van een vliegtuig bevindt zich op een gemiddelde vlucht op een hoogte van 8.000 voet (zo’n 2,5 km) en daardoor veranderen de smaken die je smaakpapillen waarnemen :) Weet ook niet precies hoe het verder zit, maar dat is ook de reden dat het vage vliegtuigvoer soms best prima smaakt (en dus waarschijnlijk ook vol smaakversterkende troep zit, maar dat negeer ik altijd maar!).

En Boedapest komt op m’n reislijstje erbij! Leuk :D

1. Ja zoiets had ik dus ook ergens gelezen, vandaar dat ik het wel wilde proberen. Al denk ik dat mijn smaak sowieso is veranderd (zo lustte ik vroeger ook geen zuurkool en spruitjes, haha). Maar als ik weer ga vliegen neem ik een pak tomatensap mee, haha ;-)

11. Melle

Supertof! Boedapest vond ik zelf ook heel verrassend leuk. En wat hadden jullie mooi weer! Heerlijk zeg :)