Boekreview: Hygge, De Deense kunst van het leven

hygge

Een nieuwe trend verovert de wereld: het Deense Hygge. Samen rond het haardvuur zitten, spelletjes spelen, lekker eten, een film kijken.. Hygge betekent zoiets als ‘gezelligheid’, al is het veel meer dan dat. Het staat voor ‘intiem samenzijn met mensen met wie je je kunt ontspannen’. Het is een werkwoord, en zelfs een way of life. In het boek Hygge, De Deense kunst van het leven leert auteur Meik Wiking je meer over Hygge.

hygge

Het Deense geluk

Denemarken staat al 3 jaar op de eerste plaats van het World Happiness Report van de Verenigde Naties, waarin onderzoek wordt gedaan naar het geluk en welzijn van de inwoners van alle landen ter wereld. Mike Weiting, auteur van het boek, leidt een instituut dat onderzoek doet naar geluk. Volgens hem zit het Deense geluk ‘m vooral in het Hygge. Denen zouden niet alleen de gelukkigste mensen van Europa zijn, maar ook degenen die het vaakst met vrienden en familie afspreken. 78% van de Denen spreekt tenminste eens per week met vrienden, familie of collega’s af, in de rest van Europa is dat maar 60%. Juist dat samenkomen maakt men gelukkig.

Er is wel een klein minpuntje aan al dit geluk: Denen laten slecht nieuwe mensen toe. Volgens een onderzoek onder expats is Denenmarken een van de allerlastigste landen om vrienden te maken, van de 67 landen op de lijst staat het op de 65e plek. Gelukkig is er nu het boek Hygge, waarmee wij ook de Deense kunst van het leven kunnen toepassen op onszelf – en op die manier een stukje dichter bij de Denen en hun geluk kunnen komen.

hygge5
hygge7 hygge8 hygge9 hygge10

Hygge het hele jaar door

Dit boek leert je alles over Hygge. Het legt je meer uit over het Deense geluk, maar komt ook met praktische tips. Hygge is een breed begrip, dat zie je terug in het boek. Het draait om gezelligheid, samenzijn en lekker eten, recepten en aankleding voor het huis ontbreken dan ook zeker niet. Maar Hygge is op nog veel meer manieren toe te passen: in de kleding die je draagt, de activiteiten die je onderneemt, je werkplek. En voor wie dacht dat Hygge alleen bij de donkere ‘gezellige’ wintermaanden hoort: ‘Hyggen’ kan ook gewoon in de zomer, ook daar is een speciaal hoofdstuk aan gewijd.

Zoals de omschrijving van het boek ook zegt: Hygge is het gevoel dat je krijgt als je met warme gebreide sokken aan met je partner op de bank knuffelt, voor het haardvuur terwijl het buiten donker, koud en stormachtig weer is. Of dat gevoel wanneer je met je beste vrienden samen thuis eet en een goed gesprek hebt bij kaarslicht. Het is dat niet te beschrijven gevoel dat je ervaart als het licht dat ’s ochtend door je slaapkamerraam valt precies goed is. En precies dit – hoe je dit heerlijke ‘Hyggelige’ gevoel kan opwekken – vind je in het boek.

hygge11

Inhoud van het boek

Het boek is een goede mix van interessante weetjes en feitjes, en leuke en praktische tips. Deze combinatie maakt het voor mij een boek waar ik echt iets aan heb. De indeling is niet heel strak: zo zul je tijdens het bladeren opeens prachtige foto’s tegenkomen, of bij een hoofdstuk over ‘Hygge buiten de deur’ opeens een recept voor vlierbessenlimonade. Dat lijkt misschien een beetje rommelig, maar ik vind het juist wel iets hebben. Dit boek is echt met gevoel samengesteld, in plaats van allerlei strakke hoofdstukken.

hygge

Een perfect cadeautje

‘Hygge, De Deense kunst van het leven’ is een klein dik boekje met een stevige kaft met prachtige Scandinavische prints en gouden letters. Een boek waar je echt iets van leert, en dat je nog vaak zult inkijken. Bovendien ook een zeer geschikt cadeautje voor de aankomende feestdagen, want deze koude periode leent zich perfect voor het uitoefenen van Hygge.

Misschien ben ik met mijn voorliefde voor de Denen en Denenmarken (Kopenhagen in het bijzonder) ietwat bevooroordeeld, maar wat een heerlijk boek is dit. Warme chocolademelk, dikke trui aan en lekker door dit boek bladeren: je waant je zo in een blokhutje ergens op de hei in Denenmarken. Het boek kost €19,99 en is o.a. hier verkrijgbaar.

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 21 reacties

1. Josianne

Toevallig kwam er vandaag bij mij ook een review online van dit boek en we delen elkaars mening. Het is een heel fijn boek om meer te leren over ‘hygge’ en om dat typische gevoel te krijgen. Ik ben er heel blij mee!

1. Oh wat leuk, ik ga jouw review ook eens lezen. Ik ben ook dol op Scandinavië en hoewel de omschrijving van ‘hygge’ ietwat vaag is, begrijp ik meteen wat ze bedoelen (en I laf it).

2. Siroon

Yes! I love it!
    Het is inderdaad moeilijk om vrienden te maken met de Denen, maar ik zat er 7 maanden en toch is het me gelukt om door een paar Denen heen te prikken. Het voordeel is wel, dat je dan vrienden bent voor het leven. Ik ga er nu af en toe naar terug (omdat ik ook een Kopenhagen verslaving heb), maar ookal zien we elkaar niet al te veel, de vriendschap is eeuwig. Zou dat ook bijdragen aan hun geluk? Die onvoorwaardelijkheid van de vriendschap?

1. Ik denk dat dat hele hechte inderdaad wel een rol speelt! In het boek wordt inderdaad beschreven hoe hecht de vriendschappen zijn. Overigens herken ik me in je verhaal: via mijn blog en instagram heb ik ook wat Deense vrienden gemaakt en dat ging eigenlijk vrij gemakkelijk? Denen zijn zulke leuke mensen!

Ps. Wat leuk dat je een blog hebt!

1. Siroon

Jahe! Wat leuk dat je even hebt gekeken :) Zoals ik ook op mijn blog schrijf, was ik er al een tijdje mee bezig, maar heb ik een paar maanden geleden maar gewoon de stoute schoenen aangetrokken. Ik leer nog super veel (zo vind ik bijvoorbeeld mijn lay-out nog niet optimaal, hoe kom jij aan zo’n mooie? Heb je die zelf ontworpen?) maar ik vind het vooral super leuk en dat is denk ik het belangrijkste. En ik heb nog ideeën voor zoveel meer!
        Je kent zelf Utrecht al super goed, maar als je nog meer lekkere recepten zoekt.. ;) then I’m your blog!

3. Elisa

Grappig dat er plots verschillende reviews over dit boek verschijnen, ik zag het namelijk onlangs liggen op de boekenbeurs en heb het meegenomen zonder voorkennis ;-) Heel fijne review wel, het is echt zo’n boek dat gezelligheid uitstraalt! Ik heb nog niet veel tijd gehad om er in te lezen maar hoop mij snel eens in de zetel te kunnen nestelen met dit fijne boek.

4. Marjoke

Denemarken is toch ook het land met werkdagen van maximaal 6 uur? Juist zodát ze meer tijd kunnen besteden aan familie en sociale contacten? Wat mij betreft mogen we het Deense voorbeeld snel gaan volgen, want het blijkt ook nog eens dat de Denen in die 6 uur per dag veel productiever zijn dan mensen die 8 uur of meer per dag werken.

PS: de link in je artikel verwijst wel naar de website waar het boek te koop is, maar je komt op de homepage terecht en niet bij het boek zelf (tip: even aanpassen?)

1. Ja, daar hoorde ik ook al iets over! Al zou dat ook goed Zweden kunnen zijn, die zijn daar ook heel erg mee bezig. Lijkt mij ook wel interessant om te onderzoeken. Verschil tussen 6 en 8 uur vind ik best groot. Ik voel me vaak veeeel duffer na 8 uur werken, en die twee extra uurtjes kun je nog zo nuttig besteden!

Bedankt voor de tip trouwens, heb het even aangepast.

2. Caroline

Ik woon en werk inmiddels 3 jaar in Denemarken en: nee, de Denen zijn nog niet echt toe aan een 6-urige werkdag (ook de Zweden niet, overigens – dat is slechts een experiment op een paar plekken). Wel is het hier heel normaal om niet over te werken. Men begint om half 8 of 8 uur, en is dan om 4 uur klaar, haalt de kinderen op, en niemand die zich verplicht voelt zich daarover te verantwoorden. En vooral: bazen geven daarin zelf het goede voorbeeld want zijn ook gewoon vóór 5 uur weg. Goede worklifebalance dus. Een toffe baan hebben is hier geen statussymbool (wat dan wel status geeft, dat is dan weer een heel ander verhaal ::)

5. Heb het boek ook net gekocht. Nog geen tijd gehad om erin te lezen. Maar het ziet er alleen al Deens en hyggeligt uit. We hadden het er bij Deense les over gehad.

6. Anna

Haha, wat grappig, ik heb deze een paar weken terug cadeau gedaan aan een vriendin. Inderdaad echt een boek om cadeau te doen! En ik wil ‘m ook nog wel voor mezelf kopen denk ik :). Het is zo’n fijn boek. Inderdaad leuk, die afwisseling met tips/beetje rommelige opmaak. Maakt het nog gezelliger allemaal! Fijne review!

7. Angelina

Leuke review! Het boek is echt een topcadeau. Grappig je ziet het nu inderdaad echt overal dat ze ‘Hygge’ benoemen of het boek. Ik zat al een half jaar te twijfelen of ik mijn studio zou hernoemen naar ‘Hygge Studio’ maar denk dat ik het nu maar niet ga doen… ;-)

8. Renske

Het klinkt echt als een boek die je met dikke wollen sokken en een kop warme chocolademelk met een flinke dot slagroom en een dekentje leest! ;-) Ik heb hem toegevoegd aan mijn wishlist, haha.

9. Charo

Hi Marlous, wat een leuke blog heb jij! Ik ben zelf ook dol op Scandinavië (laf it) en ik vroeg me af, heb je over sukhi gehoort? Ik ben pas net aangesloten bij de Sukhi family en ik kwam jouw post tegen. Wij lanceerde net een nieuwe Hygge collectie! In ieder geval, je hebt een leuke blog :)
    Groetjes, xx
    Charo van Sukhi