Een weekje surf & yoga in Le Pin Sec met Surfblend

surf yoga surfblend

Na 3 weken in Moliets gewerkt te hebben, was het tijd voor een mini vakantie. Niet dat we nou zo afgebeuld waren, maar het was leuk om eens in een andere omgeving te zitten. Het Surf & Yoga kamp van Surfblend is nieuw dit jaar, daarom werden we uitgenodigd om eens een kijkje te nemen. Naast een andere omgeving dan Moliets zijn er nog wat verschillen: dit kamp is 18+ i.p.v. 16+ en dit kamp wordt in samenwerking met Pure Surfcamps georganiseerd, wat voor internationale gasten zorgt.

Le Pin Sec ligt wat Noordelijker (ongeveer ter hoogte van Bordeaux), dus moesten we een stukje rijden. In de auto lag de iPod van een van onze collega’s in Moliets, hoe old school! Deze iPod inclusief de muziek erop bracht me weer even helemaal terug naar 2006 haha. Wie luisterde toen ook naar al die Britse indie bandjes?

surf & yoga surfblend

In Le Pin Sec slaap je allemaal in sheddies, een soort mini houten hutjes. Geen gedoe dus met luchtbedden opblazen, je kunt gewoon je spullen droppen en je bent klaar!

surf yoga surfblend surf yoga surfblend

Dat is dus precies wat wij deden, daarna besloten we de omgeving een beetje te verkennen. Le Pin Sec is een afgelegen gat; er valt niet zoveel te beleven – er is zelfs maar matige 3G-verbinding. Zelf vond ik dat stiekem wel fijn, geen afleidingen en écht even helemaal tot rust komen.

Als je de camping afloopt is er een weggetje dat naar het strand loopt. Daar vind je enkele winkeltjes en restaurantjes. Niet veel, maar meer dan genoeg. Een tentje werd ons favoriet, daar hebben we dagelijks een verse smoothie gehaald en kon je ook terecht voor lekkere lunch (veel vegan optie!) of zelfs oesters. Het aanbod aan winkeltjes en restaurants is misschien gering, maar wat er zit is tof. Je vindt er een overbodige toeristische prullaria winkels.

surf yoga surfblend

We deden nog een korte wandeling om de omgeving te verkennen (de duinen zijn er prachtig!), daarna doken we natuurlijk meteen de zee in. Ik had geluk: de laatste week in Moliets stonden er grote golven. Mijn vriend blij, maar voor mij is dat minder leuk. Toen we in Le Pin Sec zaten, waren de golven een stuk kleiner. Voor mij perfect om te oefenen!

Ik heb hier echt kunnen oefenen met het pakken van ongebroken golven, ‘down the line surfen’ en een beetje sturen. Het is in Le Pin Sec een stuk minder druk in het water, waardoor je meer ruimte hebt om te ‘oefenen’ zonder dat je gelijk tegen iemand anders aan botst. Wat surfen betreft vond ik het in Le Pin Sec een stuk leuker dan in Moliets, alleen al om het feit dat de strandopgang verhard was en je niet je surfboard een helse duin over hoeft te slepen ;-).

‘s Avonds kregen we een lekker bordje curry voorgeschoteld. Het menu in Le Pin Sec is anders dan in Moliets, dus na 3 weken elke week hetzelfde te hebben gegeten, was het heel fijn om eens wat anders voorgeschoteld te krijgen :D

surf yoga surfblend surf yoga surfblend

Zondag deden we een dagje Bordeaux. Dit zit niet niet in de planning, maar als je net als wij met eigen vervoer bent wel écht een aanrader. Het is ongeveer 1,5 uur rijden naar Bordeaux, perfect voor een daytrip.

Wij hebben in Bordeaux vooral heel veel gegeten.. haha. Lunch, taartje, ijskoffie, avondeten, cocktails, ijsjes.. Na 3 weken niks uit te hebben gegeven, gingen we helemaal los! Bordeaux is er ook de perfecte stad voor, er zijn zoveel leuke eettentjes!

Ik vond Bordeaux misschien wel leuker dan Parijs.. er hangt hier een minder ‘zien en gezien worden’ sfeer, alles is sowieso wat relaxter. Toch is de stad erg mooi en kun je er goed shoppen. Deze toffe ‘fontein’ (die eerst watermist sproeit en vervolgens 2 cm onderwater staat) is een goed voorbeeld van de relaxte en speelse sfeer in de stad. Wij werden er in ieder geval heel happy van :-)

Ook om happy van te worden: ramen! Een van onze lievelingsmaaltjes, die we natuurlijk al een paar weken niet hadden gehad. Het viel me op dat de prijzen van restaurants in Bordeaux helemaal niet zo hoog waren! Overal zag ik hoofdgerechten voor ongeveer €13-15, zelfs bij hippe tentjes. Goed excuus dus om daar te gaan eten ;-)

Ik liet een van m’n dumplings in m’n ramen vallen (typisch.. haha) waardoor m’n hele jumpsuit onder de soep zat. Gelukkig had ik ‘s middags al een nieuwe gekocht! Ik kreeg hier ZO veel complimentjes (waarvoor dank haha) en vragen over. Hij is van Stradivarius, en als het goed is nu nog te koop! Op zondag zijn kleine boetiekjes in Bordeaux gesloten, maar de grotere ketens zijn gewoon open.

Zoals ik al zei sloten we de dag af met cocktails en een ijsje.. heel fijn. Dit was misschien wel mijn favoriete vakantiedag deze zomer!

surf yoga surfblend

De volgende dag ging weer volgens ons ‘ritme’: eerst surf, dan smoothie!

Op maandagavond staat de beachchillings op het programma. Vanaf een uur of 21:00 vertrek je richting het strand om daar te chillen, een potje voetbal te spelen of een biertje te drinken. De crew neemt een grote koelbox mee naar het strand, dus je kan gewoon drankjes bestellen. Erg gezellig!

De gemiddelde leeftijd in dit kamp lag een stuk hoger, ik gok zo rond de 26/27? Vond ik zelf wel tof, de nadruk ligt dan niet meer zo hard op het feesten, maar meer op gezellig een biertje drinken.

surf yoga surfblend

De zonsondergangen in Le Pin Sec zijn zooooo mooi. Dit is zonder filters, de lucht was echt zo mooi gekleurd. Op het strand vind je nog enkele bunkers uit de WO2, waar je nu heerlijk op kunt chillen :-)

Dit kunstige kiekje maakte mijn vriend, ‘t wordt nog een échte Instagrammer ;-)

Dinsdag verliep weer zoals ‘planning’ (surf & smoothie, haha). ‘s Avonds was er een yogasessie in het bos. De eerste hadden we gemist omdat we in Bordeaux waren, gelukkig zijn er 4 yogasessies in de week. ‘s Ochtends of ‘s avonds, op het strand of in het bos. Beide heerlijke plekken, al is het strand m’n favoriet.

surf yoga surfblend surf yoga surfblend

Daarna stond er een trip naar Lacanau op de planning. Volgens mij is Lacanau bij veel Nederlanders wel bekend? Het is een klein stadje wat zich de afgelopen jaren echt heeft ontpopt als surfstadje. Surfblend organiseert op dinsdagavond een trip naar Lacanau, waar je kan chillen, beetje shoppen (ik kocht deze mooie ketting daar!) en kan feesten! Genoeg kroegen en barretjes in Lacanau. Op dinsdagavond zijn er meerdere surfcamps uit de omgeving in Lacanau aanwezig, waardoor er een grote gezellige groep is.

(Foto door Simon Fitz)

Op woensdag maakten we een fietstochtje naar het nabijgelegen Montalivet. Eigenlijk staat deze trip op vrijdag op de planning, maar omdat wij dan al weg zouden gaan, gingen wij woensdag mee met Simon. Simon is de fotograaf van Pure Surfcamps, en moest dit uitstapje voor de website op de foto zetten. We hebben voor al z’n foto’s model gestaan, dus als je ons binnenkort terugziet op de website van Pure.. haha.

surf yoga surfblend surf yoga surfblend

Dit marktje was echt heel tof! Ik verwachtte een standaard toeristenmarkt, en hoewel er ook wel wat troep werd verkocht, waren er genoeg hippe stands en ook een heleboel toffe foodbarretjes. Zo dronken we (alweeeeer haha) lekkere smoothies bij dit tentje.

surf yoga surfblend

Verderop haalden we lekkere mini taco’s (en ook hier weer vegan opties, ik was daar echt van onder de indruk!).

En of course oesters. Zelf ben ik er niet zo dol op, maar het staat wel leuk op de foto ;-)

Toen we weer weg gingen en de markt sloot spotte ik nog dit busje vol toffe hemdjes. Jammergenoeg heb ik die gemist, anders had ik er zeker eentje meegenomen! De markt is er elke dag tot een uur of 13:00, de fietstocht is ongeveer 13km dus prima te doen. Surfblend verhuurt fietsen, zo fiets je gemakkelijk vanaf het kamp naar deze markt of een van de vele wijnproeverijen in de omgeving.

surf yoga surfblend

Je kunt in Montalivet trouwens ook prima chillen op het strand of gaan surfen. Je vindt hier van die leuke oldschool blauwe lifeguard huisjes die ik natuurlijk even moest vastleggen ;-)

‘s Avonds waren we weer op tijd terug om de zonsondergang te kunnen zien. Die waren in Le Pin Sec toch wel het mooist.. Hier staat een strandtent waar we een wijntje bestelden en zo genoten van de zonsondergang.

Terug op het kampt gloeit de zon nog lang na achter de duinen. Levert mooie plaatjes op :-)

surf yoga surfblend surf yoga surfblend

Donderdag hebben we de hele dag gesurfd en op het strand gelegen. Voelde als een echte vakantiedag, zonder verplichtingen of dingen aan je hoofd. Op donderdagavond vindt het wekelijkse thema-feestje plaats, wat gezellig was omdat er inmiddels al een hechte groep was ontstaan.

surf yoga surfblend

Vrijdagochtend pakten we nog een laatste surfsessie voordat we weer terug gingen naar Moliets.

Dit weekje in Le Pin Sec voelde echt als vakantie, ook al zaten we de weken ervoor ook al op een surfkamp haha. Maar een nieuwe omgeving, leuke nieuwe mensen en genoeg tijd om te surfen en te niksen maakte het een topweek voor ons.

Ik heb via Instagram veel vragen gekregen over mensen die twijfelden tussen Moliets en Le Pin Sec. Voor mij zal Moliets altijd een speciaal plekje houden, en omdat ik daar nu met een hele gezellige crew aan het werk was, was het top. Ben je 23+ en heb je niet zo de behoefte aan feesten en zuipen, maar wil je gewoon een chille vakantie waar je kan leren surfen? Dan zou ik Le Pin Sec aanraden! Je kan de reis prima alleen boeken, dat doen genoeg mensen. Omdat de gemiddelde leeftijd wat hoger ligt heb je ook niet meer zo die groepsvorming, eigenlijk vormden alle gasten een hechte groep. Ik zou alleen al teruggaan voor de prachtige zonsondergangen!

[bg-box]Ik verbleef dit weekje bij Surf & Yoga in Le Pin Sec op uitnodiging van Surblend[/bg-box]

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 3 reacties

1. Shirley

Wauw, dat ziet er echt zo heerlijk uit. Zelfs ik krijg er achter mijn laptop een vakantiegevoel van.

2. Stella

Oef, al die foto’s, zo dromerig en “Frans”. Ik kan niet zo goed uitleggen wat ik bedoel, maar het ziet er allemaal heerlijk uit. De goede vibes spatten er echt vanaf! Volgens mij ben ik een keertje in Bordeaux geweest, maar toen was ik echt nog maar vier jaar oud. Na het lezen van jouw enthousiaste mini-review van de stad weet ik zeker dat ik er nog eens naartoe wil! Al het eten en alle drankjes zien er ook zo fancy en goed uit; zelfs het ijs is fotogeniek! Zo leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad! Ik heb nog nooit op een surfplank gestaan (zelfs niet gezeten geloof ik), maar als ik dit zo lees denk ik: “Oeeee, never say never!”. Liefs!

3. Ines

ooh ziet er echt heel leuk uit en héél erg mooie foto’s!