Boek review: Nice girls don’t get the corner office

Nice girls don't get the corner office

Nu ik in het laatste jaar van mijn studie ben beland, denk ik steeds vaker na over ‘de toekomst’. Als het goed is studeer ik komende zomer af, en begint dan het echte, werkende leven. Ik werk al drie jaar als freelancer, maar de meeste opdrachten zijn me aan komen waaien. Bovendien kan je als freelancer heel goed zelf bepalen welk werk en hoe je dat werk doet. Om wat meer zelfvertrouwen in mijn professionele vaardigheden te krijgen, schafte ik dit boek aan: Nice girls don’t get the corner office. Het boek is al 10 jaar oud, maar kreeg een update en verscheen onlangs in het Nederlands.

Nice girls don’t get the corner office

In het boek Nice girls don’t get the corner office schetst Lois Frankel 101 voorbeelden waarvan zij denkt dat ze vrouwen weerhouden van het beklimmen van de carrièreladder. Als loopbaancoach is ze getuige geweest van duizenden vrouwen die keer op keer dezelfde fouten begaan, die ze allemaal verwijt aan ‘meisjesachtig gedrag’, en het onvermogen om sommige van die ‘meisjesachtige gewoonten’ te laten verdwijnen naarmate we ouder worden. Gelukkig geeft ze bij elke fout ook handige coachingstips om deze fouten in de toekomst te voorkomen. Er is niks mis met ons geslacht, maar we moeten leren om ons te gedragen als vrouw op de werkvloer, in plaats van een klein meisje.

Nice girls don't get the corner office

Kleine persoonlijkheidstest

Hoe verleidelijk het ook is om gelijk de lijst met ‘fouten’ te checken op herkenningspunten (en vervolgens de bijbehorende coachingstips te lezen), begin vooral vooraan in het boek. Daarin vind je namelijk een korte test waardoor je erachter komt in welke categorie je het zwakst (of juist het sterkst!) bent.

De fouten zijn opgedeeld in de volgende categorieën:

• Hoe je het spel speelt
  • Hoe je je gedraagt
  • Hoe je denkt
  • Hoe je jezelf op de markt
  • Hoe je klinkt
  • Hoe je eruit ziet
  • Hoe je reageert

Het boek sluit af met een hoofdstuk over het ontwikkelen van een persoonlijk ontwikkelingsplan. Heel leuk al die tips, maar je leert er pas echt iets van als je ze echt gaat toepassen. 101 tips in een keer toepassen is echter een beetje te veel (en Lois Frankel gelooft ook niet dat je per se alle fouten uit het boek begaat), dus zorg dat je een plan maakt waarmee je een focus bepaalt.

Nice girls don't get the corner office

Hoezo is dit boek alleen aan vrouwen gericht?

Ik moet toegeven dat ik vooraf een beetje sceptisch was. Hoezo was dit boek alleen op vrouwen gericht? Alsof vrouwen niet net zulke goede managers als mannen kunnen zijn? Maar dat is juist het punt: dat kunnen vrouwen zeker (er zijn ook genoeg vrouwen die zelfs betere managers zijn dan sommige mannen). Uit cijfers blijkt alleen nog steeds dat vrouwen vaak achterblijven bij mannen.

Mannen maken gemiddeld sneller en vaker promotie dan vrouwen. Nog geen jaar na hun afstuderen verdienen vrouwen gemiddeld 8 procent minder dan mannen uit dezelfde lichting. Halverwege hun carrière is dat al opgelopen naar 20 procent. Natuurlijk speelt een gezin daarbij een grote rol: als je als vrouw part-time gaat werken omdat je bij je kinderen wilt zijn, is het logisch dat je minder hard carrière maakt dan een vrijgezelle man die zich volledig op zijn job kan storten. Toch komt een groot deel van die ongelijkheid ook door onze eigen ‘fouten’: zo durven we minder goed te onderhandelen, zijn we vaak veel te bescheiden en zeggen we overal sorry voor.

Ik was vooraf bang dat de tips overdreven Amerikaans zouden zijn, maar dat viel eigenlijk goed mee. Zelfs in het hoofdstuk ‘hoe je eruit ziet’ is Lois Frankel vrij nuchter. Ik had verwacht dat ze wellicht zou adviseren om altijd goed in de make-up te zitten (dat beeld heb ik zelf bij zo’n typische Amerikaanse coach). In plaats daarvan adviseert ze vooral om niet te veel en niet te weinig make-up te dragen, en dat je natuurlijk altijd zelf mag bepalen hoe je je haar doet, maar dat bepaalde kapsels wel een bepaalde uitstraling hebben. Zonder te zeggen of dit fout of goed is, legt ze uit waarom dit wel of niet helpt op de werkvloer.

Nice girls don't get the corner office Nice girls don't get the corner office

Stappenplan voor een succesvolle carrière

Het leuke en goede aan dit boek vind ik de voorbeelden uit de praktijk. Door de jarenlange ervaring als coach heeft Lois Frankel een voorbeeld bij elke fout. De voorbeelden maken het boek niet alleen realistischer, het helpt ook om de fout bij jezelf te herkennen. Ook in de coachingtips geeft ze duidelijke voorbeelden uit de praktijk hoe je bepaalde situaties het beste kan aanpakken.

Het is niet per se de bedoeling dat je Nice girls don’t get the corner office direct in een keer uitleest. Zie het meer als een naslagwerk, of een stappenplan, waar je af en toe doorheen bladert. Ik kan me ook voorstellen dat bij elke nieuwe baan zich nieuwe ‘fouten’ zullen voordoen. Handig om dan nog eens in dit boek te bladeren!

Nice girls don't get the corner office

Meer lezen?

Nice girls don’t get the corner office kost €15 en is o.a. hier te koop. Voor zo’n praktisch boek dat je nog vaak kan raadplegen vind ik dit een goede prijs. Bovendien heeft het boek een mooie stevige kaft en dik papier. Ben benieuwd of in navolging van dit succes nog meer boeken van Lois Frankel vertaald zullen worden, ik ben ook wel benieuwd naar ‘Nice girls just don’t get it‘. Kennen jullie dit boek al? Zou het iets voor jullie zijn?

[bg-box]Dit artikel bevat affiliate links. Wanneer jij via deze links iets koopt, krijg ik een klein percentage van jouw aankoop. Jij merkt daar helemaal niks van! Zie mijn disclaimer voor meer informatie.[/bg-box]

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 6 reacties

1. Anne

Oh dat lijkt me echt wel een tof boek, ik zet ’em op mijn lijst! Ik snap je weerstand in eerste instantie, maar inderdaad, veel vrouwen hebben nog het een en ander te winnen. Ben benieuwd!

2. Romy

Dit lijkt mij ook zeker een fijn boek! Ik herken wel wat van de ‘nice girls’-eigenschappen, die inderdaad niet altijd even goed van pas komen op het werk ;) Hij komt op mijn to-read-list te staan.

3. dionne

Oooh ik ben hier zo benieuwd naar. Ik kan hier volgens mij veel van leren. Eerst mijn huidige boeken lezen en daarna deze maar eens aanschaffen. Zo nieuwsgierig naar!

4. Myrthe

Heel erg bedankt voor deze review! Wil dit boek sowieso graag lezen maar was inderdaad ook wat skeptisch, om dezelfde redenen als jij maar met name ook om het ‘veroordelende’ deel dat iets ‘goed’ of ‘fout’ is en dat je iets serieus fout doet als je gewoon aardig bent en het prima vind om dat te blijven omdat dat gewoon is hoe je bent :) ga hem toch eens snel bestellen na het lezen van je eerlijke en enthousiaste review!

5. Haha ik had exact hetzelfde. Ik dacht ook dat het overdreven Amerikaans zou zijn. Gelukkig valt dat mee. Alleen ik heb wel soms dingen bij zulke boeken waar ik het zelf totaal niet mee eens ben, zoals huilen op je werk. Ik vind juist dat dat wel mag, dat laat je kwetsbare kant zien. Natuurlijk hoef je niet altijd aardig te zijn, maar gewoon empathisch lijkt me wél goed. Maar goed. Toch lijkt dit boek me verder wel wat, dus wie weet ga ik het nog lezen. :) Fijne recensie in ieder geval.

6. Cathelijne

Heel toevallig. Ik kwam dit boek gisteren tegen en werd meteen getrokken door de vragen op de achterkant, die heel herkenbaar waren. Ik heb het boek meteen gekocht. Mooi om jouw review ook te lezen. Dank voor de tip! X Cathelijne.