Diary week 14: een weekje zon, surf & yoga in Marokko

We gaan verder waar ik vorige week gebleven was: Marokko! Afgelopen week was zo fijn! Dagen voelden als weken, het zonnetje scheen lekker, het was fijn om zoveel tijd met m’n vriend door te kunnen brengen en ik heb m’n surf skills flink kunnen verbeteren. En nu heb ik mega heimwee naar dit fijne weekje vakantie. Gelukkig kan ik nog even terugkijken middels dit dagboekje ;-).

Op maandag ging ik samen met m’n vriend surfen: hij zou de grotere golven achterin pakken, en ik zou surfen op de ‘white wash’ vooraan. We reden een stukje en stopten uiteindelijk bij Tamri, hierboven afgebeeld. Het is optisch lastig te zien omdat ik op een afgrond stond, maar die golven waren bijna 2 meter hoog.

Eenmaal in het water bleek het toch iets lastiger voor mij dan verwacht. De stroming was enorm sterk, de golven smeten me elke keer terug het strand op. Het was de bedoeling dat ik op de derde golfbreuk zou gaan surfen, maar ik was na een kwartier peddelen pas bij de tweede golfbreuk en helemaal kapot haha. Ik heb geloof ik 1 golf gepakt en verder heel veel rondjes in de wasmachine gedaan.

Gelukkig was het mooi weer en waren de golven voor mijn vriend wel perfect. Dus ik heb lekker op het strand gelegen.

Om toch ook nog iets van mijn dag te maken gingen we na de surfsessie naar cafe Let’s Be. Dit lag op 5 minuutjes wandelen van ons hotel, en was een mega hip vegan tentje met allerlei lekkere dingen. En smoothie bowls zo groot als je hoofd, oh my. Zo lekker! Die had ik wel verdiend haha.

Tijdens het wandelingetje terug kwamen we langs allerlei mooi gekleurde huisjes. Ik houd echt van die oranjerode kleur, zo mooi! Zeker in contrast met de blauwe lucht.

Bij de deur van ons hotel vroeg ik m’n vriend nog eens een foto te maken, omdat het zo’n mooi plekje is! Ik houd echt van die Marokkaanse stijl.

Eenmaal binnen stonden de ‘dips’ al klaar: elke avond om 19:00 stonden er nootjes en dipsausjes klaar. Gezellig om even met de andere gasten te kletsen over hun dag.

En daarna was het elke keer een verrassing wat voor lekkers er die avond weer op het menu zou staan. Dit keer was het een tajine met falafel, die niet gemaakt was van kikkererwten maar van aubergine. Hierdoor is ie een stuk minder droog en veel lekkerder!

Die dingen vooraan op mijn bord zijn koolrabi. Ik had dat nog nooit gegeten, maar dat was ook super lekker! Deed me een beetje denken aan pastinaak. Elke avond aten we onze buikjes rond haha, gelukkig hadden we ook goed honger door de surfsessies.

Dinsdag was het bewolkt, maar nog steeds lekker warm. Ook dit keer surfden we op dezelfde spot. M’n vriend achteraan, ik vooraan.

Na de surf aten we altijd lunch op het strand. Deze lunch kregen we mee vanuit het hotel, en was zooo lekker! Ook slim zo in de pot: daar kan lekker veel in en die kun je makkelijk hergebruiken. Geen plastic afval zo!

Dit was bulgur in tomaten saus met erwtjes, tomaatjes, radijs, sla en een hummussausje.

‘s Middags trok het wat open en chillde ik samen met m’n vriend op het dakterras van het hotel. We speelden een potje Saboteurs en ik hing in het zwembad.

Aan het begin van de avond pakte ik een lesje yoga mee. Na alle surf was een beetje strechting wel welkom, ik had namelijk overal spierpijn haha.

En daarna konden we weer aanschuiven, dit keer hadden we een tajine van kip en groentes, met aardappelpurree en ovengroentes. Zo lekker! Dit moet ik thuis eens proberen na te maken.

Woensdag stond er veel wind, waardoor we niet konden surfen. Vond ik niet erg, want na 3 dagen surfen was ik wel toe aan een break. Bovendien wilde ik graag naar de souk! Aïda, de eigenaresse van het hotel had al deze mooie sandaaltje voor me meegenomen van de souk, maar eigenlijk was ik ook op zoek naar een mooi tapijt. Dit tapijt lag op onze slaapkamer en vond ik zooo mooi! Daardoor werd ik geïnspireerd om ook op zoek te gaan naar een wat langer maar smaller tapijt, voor aan het einde van het bed.

We gingen naar de souk in Agadir. Het leuke aan deze souk is dat hij ook echt voor de locals is. Daardoor is hij een stuk minder toeristisch en heb je minder opdringerige verkopers. Hier komen ook de locals om boodschappen te doen of hun kleren te kopen.

Ook vind je er heel veel mooie tassen, schoenen en items voor in je interieur. Een tapijt vonden we niet, maar ik nam wel deze mooie pouf mee. Ik wist goed af te dingen van 50 naar 28 euro, ik zag later dat exact deze poufs in Nederlandse webshops voor €75 worden verkocht..

Wederom hadden we een lekkere lunch bij ons, dit keer aten we ‘m op in een parkje.

Aan het eind van de middag gingen we nog eens naar cafe Let’s Be, omdat ik zin had in nog zo’n lekkere smoothie bowl.

Rond 19:00 was het weer tijd voor de dips! Afgelopen week ontdekte ik mijn nieuwe lievelingssnack: gefrituurde maiskorrels! Dit is zo lekker, ze zijn heel crunchy (maar niet zo hard als gewone mais). Ik vergat een foto te maken van het avond eten, maar we aten lasagne. Wederom heel lekker!

Donderdag stond er weer surf, dus gingen we weer de zee in. Donderdag pakte ik voor het eerst kleine ‘green waves’: dit zijn ongebroken golven. Dus in plaats dat je op de kracht van het witte schuim recht vooruit surft, peddel je nu met de golf mee, en surf je schuin op de golf. Ook al waren het maar mini golfjes, het was vooruitgang!

Er stond toevallig iemand foto’s te maken, en zo kwam ik erachter dat ik blijkbaar niet alleen een resting bitch face maar ook een surfing bitch face heb, haha.

Maar als je dan eenmaal staat en het gaat goed, dan geeft dat zo’n kick! Aaah :D

Na de sessie chillden we nog even op het strand met onze lunch.

Daarna douchten we en maakten we ons klaar om een klein uitstapje naar Taghazout te maken. Deze foto maakte iemand anders van ons, we hadden het in eerste instantie niet door – we stonden gewoon ff te knuffelen haha. Ik ben wel heel blij met deze foto, vind ‘m zo lief :-) We hebben ook echt een hele fijne week samen gehad.

‘s Middags bezochten we dus Taghazout, een van de bekendste surfdorpjes van Marokko. Veel meer dan deze straat is het niet, hier vind je de meeste surfkampen. Ik zocht in eerste instantie ook hier naar een verblijf, maar ben blij dat wij niet hier zaten. Er zat blijkbaar een bacterie in het water in Taghazout, waardoor veel mensen ziek werden. Ook gasten uit ons hotel die eerder in Taghazout verbleven waren allemaal ziek geworden. Geen idee of dat van korte duur was, maar let er in ieder geval goed op!

Het strand gaf wel een mooi tafereeltje.

En natuurlijk moest Mouhssine, een van de surfleraren, ook even op de foto! Ik kreeg in m’n vorige dagboekje al veel vragen over deze outfit: zowel de top als de rok zijn van Pieces.

Daarna was het tijd om nog even op het dakterras in het zonnetje te liggen. Het was wel vakantie he.

Vlak voor het eten keken we de serie Vikings. Ik kende de serie wel, maar had nog nooit een aflevering gezien. Zowel m’n vriend als eigenaar Ilyas waren helemaal fan, dus nieuwsgierig keek ik mee. En nu twijfel ik of ik ‘m niet ook vanaf het begin moet gaan kijken. Helaas staat ‘ie niet op de Nederlandse Netflix..

Ik vergat weer een foto van het avondeten te maken, maar het was een ovenschotel van sardientjes in tomatensaus. Wederom heel goed!

Vrijdag was de laatste volle dag in Marokko, zaterdag zouden we rond half vijf naar de luchthaven vertrekken. Het ontbijt was ook elke keer zo uitgebreid! Met pannenkoekjes, vers fruit, shakshuka, omeletjes en deze keer zelfs een mini ‘make your own smoothie bowl’. Dat hoef je mij natuurlijk niet uit te leggen ;-)

Vrijdag was m’n beste surfdag ooit. Nadat ik ‘s ochtends oefende op het draaien op m’n surfboard, pakte ik ‘s middags weer ongebroken golven. De eerste met behulp van m’n surfleraar, maar de andere allemaal zelf. En het ging zo goed!! Dit keer waren ze nog iets groter dan de dag ervoor (nog steeds maar een halve meter ofzo, maar toch haha) en in combinatie met het draaien kon ik zo echt helemaal tot aan de kust op m’n board blijven staan. Het lukte zelfs om vanuit de ‘line up’ (de plek waar alle surfers liggen om de golven te pakken, vlak achter de brekende golven verderop zee) te vertrekken!

Die lunch was dus well deserved. Ik verzwikte wel m’n voet en haalde m’n teen open aan een steen, maar tijdens het surfen voel je daar gek genoeg vrij weinig van.

Omdat m’n vriend naar een andere spot (met grotere golven) was gegaan en nog niet terug was, ging ik samen met Sinead, een andere gast in het hotel, nogmaals naar Let’s Be cafe. Tja, never change a winning team haha.

Dit vond ik ook het leuke aan onze vakantie, dat we niet altijd alles samen hoefden te doen. Door onze lange afstandsrelatie zijn we helemaal niet gewend om 24/7 bij elkaar te zijn. Ik vond het gezellig om ook met anderen om te gaan, en was alleen maar blij voor m’n vriend dat ‘ie goede golven had!

Aan het eind van de middag gingen we nogmaals naar de souk in Agadir, dit keer met de missie om een tapijt te kopen. Met de hulp van Ayoub, die als host in het hotel werkte, kwamen we bij een super mooie tapijten winkel in de souk. Het is namelijk wel even zoeken, de souk is soms net als een doolhof.

Uiteindelijk kochten we het meest linkse tapijt op de grond. Ik ben er super blij mee, en kan niet wachten tot ‘ie straks in ons huisje ligt! We dingen af van €400 naar €100, een goede prijs voor zo’n mooi tapijt vind ik.

En ‘s avonds stond er weer heerlijk eten klaar: Marokkaanse couscous! Het was ons laatste avondmaal in het hotel, dus ik genoot er extra van.

Zaterdag besloot ik niet mee te gaan surfen, omdat m’n voet een beetje dik en stijf was. Ik was de dag ervoor gewoon blijven lopen omdat blijven bewegen meestal het beste is, maar het deed toch wel een beetje pijn. Gelukkig had ik m’n laptop bij me, en kon ik zo mooi een blogje over het hotel schrijven (je vindt het artikel hier!).

Onze laatste Dirhams gaven we uit aan, hoe kan het ook anders, eten bij Let’s Be! Dit was een heerlijke Berber omelet, wat een beetje lijkt op Shakshuka, alleen is de verhouding dan meer ei ipv tomatensaus en groentes.

En toen was het echt tijd om naar het vliegveld te gaan. We hebben zo’n leuke week gehad, waarin we echt een beetje bevriend zijn geraakt met de eigenaars van het hotel. Het was dan ook een beetje stom om afscheid te moeten nemen. Ik denk dat we zeker nog eens terug zullen komen :-)

Mocht je zelf ook enthousiast zijn geworden, toen ik de eigenaars vertelde dat ik een blogje over ze wilde schrijven boden ze meteen een speciale deal aan. Als je ook bij hen wil boeken, vermeld dan bij je boeking dat je via mij komt. Dan krijg je twee gratis yogalessen (en die zijn heel fijn!). Hier lees je er meer over.

Met deze prachtige oude mercedes werden we naar het vliegveld gereden.

Gisterochtend bekeken we onze ‘buit’: een pouf, ons prachtige tapijt en naast de sandalen namen we ook dit potje met ‘pindakaas’ van argan en amandelnoten mee. Marokko is bekend om de arganbomen, arganolie schijnt heel goed voor je huid en haar te zijn. Maar het is dus ook heel lekker! Deze boter is wat vloeibaarder en wat zoeter van smaak.

Om toch nog een beetje in Marokkaanse sferen te blijven, ontbeten we er mee!

Daarna hingen we nog een beetje in bed. We waren pas na middernacht thuis, en toch nog best moe van de reis. Omdat ik een beetje heimwee had maakte ik deze mooie achtergrond voor m’n laptop. Ik word er elke keer vrolijk van als ik ‘m zie!

Daarna ging m’n vriend naar huis. Zo gek: na een ruime week samen te zijn geweest zie ik ‘m nu weer 3 weken niet. Die bofkont gaat volgende week namelijk nog een weekje surfen met vrienden in Spanje. Ik ben maar een klein beetje jaloers ;-)

Ik lag eigenlijk alweer in bed toen Judith appte of ik een ijsje wilde eten. Ik was moe, maar het was zulk lekker weer dat het zonde was om in bed te blijven hangen. Dus hop: de stad in! Zo fijn dat het hier ook lekker weer was!

Het ijsje werd een alcoholvrije cocktail bij bar Cava, m’n nieuwe favoriete bar in Utrecht.

En remember dat ik aan het begin van dit dagboekje zei dat je in Marokko allemaal huizen in mooie oranje tinten hebt? Ik herinnerde me opeens dat we in Utrecht ook een muurtje hebben in zo’n mooie kleur. Moest ik natuurlijk ff mee op de foto. Volgens mij is de onbewust mijn lievelingskleur geworden de afgelopen jaren, ik heb steeds meer kleren en interieur items in deze kleur :’)

Toen ik daarna boodschappen deed bij de Jumbo om de hoek werd ik blij verrast: ze hadden de gefrituurde mais die ik zo lekker vond! Yay!! Dit soort dingen helpen altijd om het vakantiegevoel nog even thuis te houden.

Ook besloot ik, geïnspireerd door de lekkere lunches van het hotel, alvast m’n eigen lunch voor de volgende dag te preppen. Het is een salade van linzen met o.a. tomaat, komkommer en feta. Het recept vind je hier. Yum, heb hier nu al zin in!

Zo, dat was ‘m dan! Lekker uitgebreid dagboekje van onze week in Marokko. Dit was zo’n leuke vakantie! Misschien omdat we er echt aan toe waren, of omdat ik zoveel verbeterd ben in surfen, of omdat het echt voelt alsof we nieuwe vrienden gemaakt hebben.. In ieder geval: het was top. En ik kan niet ontkennen dat ik alvast in mijn agenda heb gekeken of ik deze zomer niet nog een weekje terug zou kunnen gaan.. hehe.

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 21 reacties

1. Siroon

Wat een heerlijk dagboekje! Ik krijg er spontaan zin in vakantie van :) En ik hoop dat je je lunchpreps zal delen op de blog haha, ik ben daar altijd zo slecht in dat ik wel wat inspiratie kan gebruiken! Nu kook ik elke avond gewoon extra om de volgende dag een hapje mee te nemen, maar dit ziet er zo goed uit!

1. Jaa zo leuk he! Ik ga zeker vaker lunchpreps maken en zal ze dan delen in mijn dagboekjes, of bij genoeg animo in een aparte blog. Ik hoop stiekem ook nog wat recepten te krijgen van The Yogi Surfer :D

2. Shirley

Jullie vakantie ziet er zo fijn uit. Heel leuk om al die foto’s mee te kijken. Het voelt altijd zo gek om na een vakantieafscheid te nemen. Het tapijt en de poef in het toekomstige huis hebben ook een mooie herinnering.

3. Lotte

Wat een heerlijk dagboekje seg – krijg spontaan zin in vakantie! Gelukkig mag ik zo meteen vertrekken voor een weekendje Bologna, dus mij hoor je niet klagen. ;-) Domme vraag waarschijnlijk, maar hoe krijg je zo’n poef mee naar huis? Zit er wat in dat je moet opblazen of hoe werkt dat? Vind ‘m prachtig trouwens!

1. Haha, de poef was leeg! Op de foto heb ik ‘m even uitgevouwen en hij blijft staan omdat het leer best stevig is. Maar je moet hem dus zelf nog vullen (traditioneel gebeurt dat met oude kleren, maar alles wat zacht is en erin past werkt). Leeg kun je ‘m gemakkelijk opvouwen en paste ‘ie net in ons koffer!

4. Mieke

Ahhh ZO CHILL dit! Wat een heerlijke week lijkt me dit, nu wil ik ook op vakantie…
    Die jars met salade zien er ook te fijn uit, wat een goed idee ook!
    En dan nog een “OMG waar heb je die vandaan”-vraag: ik vind jouw slippers te gek, heel mooi met die brede leren banden. Where did you get those?^^

1. Haha jaaa het was ook ZO fijn!!! En ik moet je teleurstellen: deze komen van de Souk in Agadir! Voor een tientje. Ben er mega blij mee. Dus misschien moet je ook gewoon een vakantie die kant op boeken ;-)

5. Irene

Oh het ziet er echt een geweldige reis uit! Zo fijn om even je batterijen op te laden in het zonnetje. En leuk natuurlijk dat je surfskills zo verbeterd zijn. Het lijkt me echt super moeilijk en ik heb een slecht evenwicht en ben ook een beetje bang voor de zee dus denk niet dat het iets voor mij zou zijn (of misschien net wel :p ) maar mijn vriend zou hier ook wel happy van worden. Al is hij eerder een windsurfer.
    Ben trouwens ook wel voor een aparte post met lunchideetjes! Heb zelf ook nooit inspiratie en ga altijd voor een soepje :p

6. Sanne

Jullie vakantie ziet er echt heerlijk uit! Alle foto’s zijn ook zo mooi. Ik hou echt van al die kleurtjes daar in Marokko, staat bij mij ook hoog op het lijstje! Ook erg leuke souvenirs heb je gekocht. Vind dat soort souvenirs, waar je ook echt iets mee kan thuis, altijd het leukst. Heb je vast nog veel plezier van :)

7. Wat leuk dat je ons meenam op reis. Wat heb je prachtige foto’s gemaakt! Vooral je foto bij de deur is mijn favoriet

X

8. Anna

Ziet eruit als een heerlijke vakantie! Wat fijn dat het surfen ook goed lukte :D En oh, die lunches in een pot, zien er echt geweldig uit!

9. Anne

Zoooo wat heerlijk zeg! En zo herkenbaar, van die intens geweldige dagen met je vriend en elkaar dan weer een tijd niet zien, ik vind dat altijd echt heftig, vooral de eerste dag!

10. Meike

Echt alles hieraan ziet er super uit! :-) Dit zou ik ook graag eens mee maken zo! Heb The Yogi Surfer als tip opgeslagen, lijkt me perfect om te beginnen. Zonnig artikel!

1. Haha ja, het was ook echt fantastisch. Zo leuk dat ik al een nieuwe trip naar the Yogi Surfer heb geboekt haha, met twee vriendinnen. Zij hebben allebei ook nog nooit gesurfd maar dat kan prima! Daarvoor kom je juist daar.

11. Sabine

Zie er super leuk uot! Ik heb net vorige maand surfen ontdekt en wat vond ik het gaaf. Ik ga dit zeker onthouden voor in de toekomst. Thanks. Oh en die knuffel foto is echt zo cute! Love it

12. Ines

Hoi,
    Wat een leuk reisverslag.
    Mag ik vragen in welk hotel je verbleef?