Diary week 30: Surfen & op kastelenjacht in Frankrijk

De afgelopen 10 dagen waren wij in Frankrijk op vakantie. Een weloverwogen keuze en ik ben zo blij dat we toch gegaan zijn. Na een vrij hectisch jaar zonder vakantie snakte ik naar een weekje ontspannen en wow – dit deed zo goed. Van het surfen en kamperen in het zuiden tot de kastelenjacht in de Loirevallei: ik heb echt genoten. Ik laat jullie graag zien wat we allemaal gedaan hebben!

Vrijdagochtend reden we de camping op, lekker op tijd.

En binnen een uur stond onze tent eigenlijk ook al! Ging echt heel vlot.

Dus stapten we direct in de auto om naar onze favoriete hotspot in de buurt te rijden: Le Mango Tree in Hossegor. Later deze week deel ik nog een blog met m’n favoriete adresjes.

Hier haal je de lekkerste smoothies en buddha bowls!

Daarna checkten we even de lokale surfspot en het strand. Ondanks de grote en brede stranden vond ik het best spannend; zou het een beetje te doen zijn met het virus? Maar er was genoeg ruimte en iedereen hield wel bewust afstand.

Echt trots op ons plekje!

Dit is de eerste keer dat we echt zelf kamperen met onze eigen tent. Dus maakte ik het wel een beetje gezellig, o.a. met leuke lampjes en beste tip die ik je kan geven: regel een buiten tapijtje! Ik kreeg dit mooie tuinkleed van Volero, waar we thuis ook al een vloerkleed van hebben. Ze hebben nu 25% korting, dus dat komt extra goed uit. Het maakt je kampeerplek niet alleen een stuk gezelliger, maar het is ook praktisch. Na een aantal weken worden die kampeerplekken altijd zo droog en zanderig. Met zo’n tuinkleed vergroot je eigenlijk je tent: je kan eventueel op het kleed zitten en je loopt al het zand niet naarbinnen. Bovendien kun je ‘m na je vakantie gewoon in je tuin of op je balkon leggen. Ik denk dat hij zelfs binnen niet zou misstaan, omdat het echt van geweven stof is en niet zo’n plastic kleed.

En nog een kijkje in onze tent. Voelde echt als een luxe huisje haha, met meer dan genoeg ruimte en een heerlijk bedje!

Onze plek lag ongeveer 5 meter van de strandopgang. Dan was het nog 300 meter door de duinen wandelen en dan was je op het strand. Ideaal om te gaan surfen!

Zaterdagmiddag stopten we bij de outlets, omdat ik een nieuw wetsuit nodig had. Uiteindelijk slaagde ik niet in de outlets maar scoorde ik wel een mooi wetsuit van Picture, een duurzaam surfmerk. We lunchten bij een crossfit gym slash lunchbar, waar ze alleen maar supergezonde gerechtjes hadden. Maar omdat we door de lange reis alleen maar pizza en Mc Donald’s hadden gegeten was dit meer dan welkom!

Daar spotte ik ook dit grappige autootje. Zo lelijk maar daardoor wel schattig haha. Net een botsauto.

‘s Middags haalden we een grote watermeloen en een zak nootjes als apéro snack.

‘s Avonds gingen we uit eten met twee vrienden. We hebben veel surfliefhebbers in onze vriendenkring die ook graag naar deze regio gaan. Daarnaast komen we hier al zo lang, er is altijd wel een bekende. Maakt het wel heel gezellig!

De kust van de landes.. zo mooi!

Zondag was weer een heerlijke stranddag. We surfden, dronken ijskoude cola’s op het strand en kleurden een beetje bij.

‘s Avonds maakte m’n vriend spaghetti carbonara op ons kookstelletje, wat ik stiekem nog veel leuker vond dan uit eten gaan.

Maandag bezochten we een surfboard shop. M’n vriend heeft het al maaanden over een nieuw board dus ik was blij dat ‘ie eindelijk de knoop doorhakte haha.

Helaas geen leuk kleurtje waar ik op hoopte (dan zou ie nog gezellig in de woonkamer staan), maar wel een heel goed board.

Daarna moest er uiteraard weer gesurfd worden, maar niet met z’n goede board haha.

Ik vond de golven iets te rommelig dus bleef lekker op het strand liggen.

‘s Avonds kookten we weer op ons eigen gaststelletje: shakshuka!

Hij was erg goed gelukt, al zeg ik het zelf. Perfect campingmaaltje!

Daarna wandelden we nog even naar het strand: m’n vriend voor een sunset surfsessie, ik om de zonsondergang te zien.

Die was prachtig!

Dinsdag begonnen we de dag met surfen. De golven waren voor m’n vriend al wat aan de kleine kant, dus kwam ie gezellig bij mij liggen. Voor mij waren ze perfect! Daarna stapten we in de auto en reden we een stukje langs de kust. Af en toe stapten we uit en kwamen we op dit soort bijna lege strandjes. Het uitzicht is hier zo mooi, de stranden zijn echt eindeloos.

Van dat surfen krijg je honger, dus aten we ‘s avonds een burger met frieten :D

Ochtendritueel: naar het bakkertje op de camping lopen voor vers stokbrood en croissants.

Woensdag gingen we langs het surfkamp waar m’n vriend en ik ook gewerkt hebben. Daar ontmoetten we vriendinnetje Caro, waarmee we de hele middag samen gesurfd hebben.

Van surfen krijg je honger, dus tijd voor een smoothiebowl ;-) Daarna gingen we nog even Hossegor in waar we een klein beetje geshopt hebben.

Donderdagochtend gingen we naar Biarritz. Hoewel ik de stad niet eens zo bijzonder vind heeft ‘ie een speciaal plekje in m’n hart: hier sloeg de vonk over tussen mij en m’n vriend zo’n 4 jaar geleden ;-)

Nog steeds heel gek op ‘m <3

Biarritz was denk ik de drukste plek die we hebben bezocht, toch werd ook hier goed afstand gehouden.

Toch besloten we rond lunchtijd terug naar huis te rijden en zelf een lunch te maken i.p.v. een terrasje te pakken. Op zich was het op de meeste plekken wel goed te doen qua afstand, maar dat lag vaak ook aan het tijdstip. We hadden zelf geen zin in die drukte dus hielden het een beetje af.

‘Thuis’ op de camping maakte m’n vriend een omelet met een salade. Net zo lekker!

Vrijdagochtend pakten we onze tent in en was het tijd om aan onze terugreis te beginnen. I.p.v. in een keer door te rijden had m’n vriend een geniaal plan: we zouden onderweg nog 2 keer stoppen: 1 keer in de Loirevallei en een keer bij Parijs. Ik heb geen rijbewijs dus mijn vriend moet het stuk alleen doen. Zo is dat veel beter te doen. Bovendien maakt het de terugreis ook een stuk leuker!

Onze eerste stop was het schattige dorpje Montrésor. Echt een aanrader, het leek wel een filmset. Zo schattig waren alle huisjes! En elke tuin was zo mooi aangelegd! Er was ook vrijwel niemand daar?

Hier bezochten we ons eerste kasteel, wat een goede opwarmer was voor de volgende dagen ;-)

Zo gezellig!! Echt zo’n typisch Frans dorp.

Daarna reden we door naar de stad Tours, waar we zouden overnachten. Ook dat was een verrassend mooie stad, met een heel mooi oud gedeelte. Ook hier was het rustig op straat, echt heel fijn. Hier hebben we lekker pizza gegeten en daarna doken we ons bed in zodat we de volgende dag op tijd konden opstaan.

We gingen namelijk weer op kastelenjacht!

Eerste stop was het dorpje Chaumont-sur-Loire. We stopten bij een bakker voor een ontbijtje en aten die aan de Loire op. Tja, we zijn in Frankrijk dus dan mag je best ontbijten met een éclair toch?

We begonnen met de tuinen van het kasteel van Chaumont-sur-Loire. Elk jaar wordt hier een ‘tuinenfestival’ georganiseerd: 25 verschillende ontwerpteams krijgen een stukje grond toebedeeld en mogen daar iets van maken. Dit was echt heel erg leuk! M’n vriend wilde hier graag naartoe en ik lachte ‘m een beetje uit (hallooo we zijn toch nog geen 50+?), maar achteraf vind ik het echt een aanrader. In mijn instagram stories kun je nog beter zien hoe het was.

Daarna bezochten we ook het kasteel. Dit was mooi onderhouden en grotendeels nog ingericht zoals toen het nog bewoond was. Heel leuk om te zien. Geschiedenis was altijd al mijn lievelingsvak en ik vind het echt heerlijk om zo weg te dromen bij die lang vervlogen tijden. Als je door zo’n kasteel loopt voelt het veel ‘echter’, je kan je beter voorstellen dat daar echt mensen zo geleefd hebben.

Het was echt zo tof! Had bijna zin om in een prinsessenjurk door het terrein te lopen haha.

Daarna reden we door naar het Kasteel van Chambord, het grootste en bekendste kasteel uit de regio. We twijfelden even, bang dat het te druk of overrated zou zijn. We waren ook best wel moe want we hadden al heel wat stappen door die tuinen gezet. Ben wel blij dat we toch gegaan zijn, want het was zo indrukwekkend!!

Het kasteel was eigenlijk meer een buitenverblijf om te jagen, gebouwd in opdracht van koning Frans 1 van Frankrijk in 1519. Het bleef generaties in de familie, maar er werd niet veel interesse in getoond. Lodewijk de veertiende (de zonnekoning) kwam er wel graag om te jagen en liet er nieuwe kamers en stallen bij bouwen. Uiteindelijk is het kasteel nooit echt veel bewoond geweest. Daarvoor was het in de winter ook veel te koud. Toch kwamen er veel royals op bezoek voor een kort uitstapje.

Dit was de keuken, door de meubels kon je je echt goed voorstellen hoe dat eruit moest zien. Echt heel tof!

Hoe leuk is dit stofje? Hier zou ik oprecht wel een jurk van willen haha. Ik geloof dat dit o.a. de kamer was waar Marie-Antoinette logeerde.

We waren dus bang voor drukte, maar ondanks dat we er pas tegen 14:00 waren viel dat heel erg mee. Wederom hield iedereen goed afstand en waren de meeste mensen gewoon met hun eigen bubbel op stap. Ik denk dat het door het corona-virus juist een stuk rustiger was dan normaal.

Zoals je ziet konden we veeeel mooie plaatjes schieten ;-) Op Instagram deed ik een uitgebreide kasteeltour, waar ik zoveel leuke reacties op kreeg! Ik heb ‘m opgeslagen op m’n profiel, zodat je ‘m nog eens kan terugkijken.

Na dit bezoek waren we wel echt kapot haha, we hadden ruim 16.000 stappen in en rond de kastelen gezet. We stapten in de auto en reden door naar onze volgende stop, een kleine voorstad van Parijs. We sliepen telkens in goedkope hotels langs de weg, omdat we daar toch pas laat aankwamen en weer vroeg weg gingen.

De volgende ochtend vertrokken we op tijd want we hadden een bezoek aan Versailles gepland. Ook hier had ik altijd m’n twijfels over: ik was te bang dat het te druk en te groot zou zijn. Omdat het Kasteel van Chambord zo goed meeviel wilden we het toch proberen en oh, ik ben zo blij dat we gegaan zijn!!

We waren als een van de eerste mensen binnen, waardoor we de beroemde spiegelzaal helemaal voor onszelf hadden. Zo uniek! Normaal kun je hier over de koppen lopen. Ik heb hier echt zoveel foto’s gemaakt haha, wat was dit indrukwekkend.

Die pracht en praal, exorbitant gewoon. Overal goud en marmer, kristallen kroonluchters.. Zelfs de vloer was prachtig (en dezelfde vloer als het kasteel van Chambord haha).

Qua drukte was het echt zo goed te doen, de helft van de tijd waren we de enigen in de ruimte. Dat komt vast deels door corona, maar ook omdat we de eerste shift (vanaf 9:00) hadden gereserveerd.

Na het kasteel bezochten we ook nog de tuin, die ook enorm groot is. Bijna niet te bevatten gewoon.

Inmiddels waren we alweer 6000 stappen verder en omdat we ‘s ochtends ontbijt geskipt hadden besloten we dat nu maar even te doen. In de tuin van Versailles (die gedeeltelijk vrij toegankelijk is) vind je verschillende restaurantjes waar je voor oke prijzen best goed kunt eten.

Wij gingen voor typisch Frans: een omelette du fromage & een crêpe. Halverwege wisselden we van bord ;-)

Daarna gingen we door met ons bezoek, en bezochten we het Groot Trianon. Lodewijk de veertiende liet dit ombouwen tot zijn buitenverblijf, hier kon hij ontsnappen aan de strenge etiquette van het hof. In 1965 is het geheel opgeknapt en staat de rechtervleugel ter beschikking tot de Franse president. Schijnbaar logeren hier zelfs staatshoofden als ze op bezoek zijn in Frankrijk.

Vanuit het Groot Trianon wandelden we door naar het Klein Trianon. Dit werd gebouwd in opdracht van Lodewijk de vijftiende, voor zijn minnares Madame de Pompadour. Zij stierf echter voor het gebouw af was. Lodewijk de zestiende gaf het cadeau aan zijn vrouw Marie-Antoinette, die er haar buitenverblijf van maakte compleet met park en nagemaakt dorpje waar ze samen met haar hofdames ‘boerinnetje’ kon spelen.

Dit was zo bizar! Er stonden denk ik een stuk of 8 huisjes? Het leek de Efteling wel. Echt een andere wereld. Het lag ook bijna 3km van het kasteel van Versailles af, hier kwam Marie-Antoinette dus om een soort van vakantie te vieren op haar eigen land. Door de afstand waren hier ook amper andere mensen, ik denk dat het ook niet heel bekend is onder toeristen? Onthoud in ieder geval de naam ‘Le Humeau de la Reine’ en sla dit zeker niet over als je naar Versailles gaat!

Daarna stapten we weer in de auto, gelukkig was het vanaf Parijs nog maar 3,5 uur rijden. Zo was onze terugreis een stuk aangenamer. Bovendien voelde het nu al als 2 vakanties: eerst een paar dagen zon zee en surf en dan een paar dagen kastelen bezoeken. Ik kan het iedereen aanraden! Ook konden we meteen aanschuiven bij mijn schoonouders, dat was ook heel fijn.

Inmiddels is dit dagboekje al zo lang (bijna 100 foto’s!), je begrijpt dat het niet lukte om dit gisteren direct online te krijgen. Ik moest namelijk meteen weer aan het werk. Wat op zich goed gaat, het voordeel van thuiswerken is natuurlijk wel dat je tussendoor wat wasjes kunt draaien.

Wel hielden de nieuwe maatregelen in Antwerpen me enorm bezig. Het gaat niet goed hier. Ik vind de maatregelen goed, zelf hebben ze niet zoveel effect op mij omdat ik toch al niet veel buiten de deur kom en bijvoorbeeld niet na 23:30 nog op straat hang. Toch is het mentaal wel heftig, een avondklok doet gelijk denken aan de oorlog. Bovendien is de communicatie rond de regels zo vaag. We hebben besloten om weer een paar dagen naar mijn vader te gaan, daar hebben we genoeg ruimte en kunnen we ook lekker buiten zitten (het wordt 34 graden in Antwerpen dit weekend!). Daar zitten we lekker in de middle of nowhere dus hoeven we niet eens moeite te doen om afstand te houden.

Hopelijk gaat het met jullie allemaal goed, let goed op en blijf voorzichtig doen! Deze week deel ik nog mijn favoriete adresjes in de Landes en komt eindelijk de langverwachte kettingen DIY online ;-)

liefs marlous

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 12 reacties

1. Siroon

Wat een prachtig dagboekje en ik droom helemaal weg bij je foto’s! (bij gebrek aan vakantie hier haha)
    Leuke combi ook, zo surfen maar ook kastelen bezoeken. Sterkte weer met alle corona-sh*t in Antwerpen, lijkt me inderdaad niet super fijn, alhoewel het hier in NL ook niet de beste kant op gaat..

2. Julia

Wat een heerlijk dagboekje! Ik waande me even zelf in Frankrijk!
    De nieuwe ontwikkelingen en maatregelen in Antwerpen houden mij ook bezig. Ik wilde zo graag deze zomer mijn broer die sinds september in Antwerpen woont op komen zoeken. Ik heb hem dit jaar nog maar 1x kunnen zien, omdat de grenzen gesloten waren. Maar nu lijkt het erop dat ik hem voorlopig weer niet kan zien :( Veel sterkte daar in ieder geval! Ik hoop dat het allemaal snel weer een beetje onder controle is…

1. Oh wat jammer.. Ik vermoed wel dat de grenzen nu niet snel zullen sluiten. Er is zojuist wel een negatief reisadvies uitgegeven voor Antwerpen, maar misschien kan je broer naar jou toe? Aangezien alle Antwerpenaren verplicht moeten telewerken kan hij dat net zo goed vanuit Nederland doen ;-)

3. Judith

Jeeej leuk om te lezen :) En meteen zin in eclairs, thanks ;)

4. Irene

Super leuk om dit dagboekje te zien. Jullie kastelentocht doet me wat denken aan wat mijn vriend en ik een paar jaar terug gedaan hebben toen we in de Loire-streek waren. Alleen hebben we ze toen niet allemaal van binnenuit bekeken :p Fijn dat jullie naar je vader kunnen om de hitte te trotseren. Lijkt me niet leuk nu in Antwerpen, al zou ik zelf ook niet zoveel last hebben van bijvoorbeeld die avondklok, maar ‘t is het idee hé. Hopelijk helpt alles en ziet het er binnen vier weken weer veel positiever uit!

5. Anna

Wat een heerlijke foto’s, dit ziet eruit als een hele fijne vakantie! En wat een goed idee om op de terugweg nog een paar stops in te lassen. Wat heftig trouwens nu, van die avondklok! Hopelijk knapt de situatie daar gauw op!

6. Anne

Wauw, die Eftelinghuisjes… Wat een heerlijke blog weer zeg!

7. Lesley

Amai, ziet er zoooo’n leuke vakantie uit! Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden veel meer onder de indruk was van Versailles dan van Parijs zelf. Ik wil ooit nog wel eens terug naar Parijs, maar ik had zeker geen wauw-gevoel of zo bij de stad. Dan vond ik andere Europese steden zoals Berlijn of Barcelona veel leuker, die liggen mij meer :)

1. Nee, Parijs is best een mooie stad vind ik, maar valt eigenlijk altijd tegen omdat het zó geromantiseerd wordt in films. En veel meer dan mooi vind ik het niet, terwijl Berlijn of Budapest een veel toffer stadsleven hebben.

8. Wouw, wat een heerlijke vakantie moet dat zijn geweest. Die foto’s laten mij even mee gaan op reis. Iets wat hier nog wel even een jaartje zal duren (of twee,drie,vier)

9. Nura

Raad je deze camping aan? En zo ja, hoe heet de camping? Lijkt me heerlijk (Marokko gaat waarschijnlijk niet lukken dit jaar)