Diary week 34 & 35: Een weekje vakantie in Frankijk & zin in de herfst!

Dit dagboekje is er een van twee uitersten: zonnige dagen op het strand en knusse avonden op de bank onder een dekentje. Ik blik terug op onze vakantie in Frankrijk, maar kijk ook alvast vooruit naar het nieuwe seizoen!

Dinsdagavond 18 augustus vertrokken we weer richting Zuid-Frankrijk. Dit keer ietsje noordelijker, ter hoogte van Bordeaux, omdat we niet te dicht bij de Spaanse grens wilden zitten. Bovendien is het in die streek ook wat rustiger, leek ons wel zo fijn ivm COVID-19.

Dit keer mocht mijn eigen surfboardje mee, omdat we niet zeker wisten of we in dit minder toeristische gebied ook boards konden huren. Dat bleek ook niet het geval, al heb ik uiteindelijk maar 2 dagen kunnen surfen omdat de golven veel te groot waren.

We vertrokken dinsdag direct naar mijn werk, reden door tot aan Poitiers en sliepen daar in een F1 hotel langs de snelweg. De volgende ochtend namen we dit typisch Franse ontbijtje en hoefden we nog maar 3 uurtjes te rijden tot onze eindbestemming.

Hoe verder we richting de kust reden, hoe zonniger het werd. Met dit als eindpunt, zo mooi!

Dit keer verbleven we op camping La Grigne, in het dorpje Le Porge. Een grote camping, maar we hadden een fijn beschut plekje.

Na de lange autorit hadden we honger, dus maakten we mijn camping shakshuka. Yum!

De volgende dag stond mijn vriend al vroeg op om te gaan surfen, ik sliep lekker uit. We lunchten samen bij een van de strandtentjes; m’n vriend met een buddha bowl en ik met een smoothie bowl.

Daarna installeerden we ons samen op het strand.

En terwijl m’n vriend weer de zee in ging, maakte ik sieraden! Ik had een selectie kralen meegenomen zodat ik wat te doen had op het strand. Was een goed plan!

‘s Avonds maakte ik een andere camping klassieker: pasta met crème fraîche, broccoli en ‘kipstuckjes’, met heeeel veel kaas.

Vrijdag waren de golven langs vrijwel de hele atlantische kust enorm groot, waardoor we helemaal moesten uitwijken naar het noordelijkste puntje kust, net onder die ‘geul’ die tot aan Bordeaux loopt. Hier waren de golven voor mij nog steeds veeeel te groot, maar voor m’n vriend goed te doen.

Daarna reden we door naar Lacanau, waar we lunchten in een strandtent met zicht op de monstergolven. Hier waren ze weer een stuk groter. Ik kan daar echt uuuren naar kijken.

Lacanau is echt zo’n typisch toeristisch oord, maar er is 1 winkel waar ik altijd even moet binnen spieken. Stiekem is het wel m’n droom om ook ooit zo’n winkeltje te hebben. Al is het maar tijdelijk, als pop-up.

Zaterdag was echt mijn favoriete dag van de vakantie. Omdat de golven nog steeds te groot waren, besloten we het surfen voor die dag te laten en reden we naar Bordeaux. 2 jaar geleden waren we voor het eerst samen in deze stad en werden we er meteen verliefd op. Wat mij betreft een mooiere en leukere stad dan Parijs.

Bordeaux zit vol gezellige straatjes en knusse pleintjes.

Elke wijk heeft weer z’n charme, en buiten de grote winkelstraten vind je de leukste boetiekjes.

Ik vond het qua drukte goed te doen, eigenlijk minder druk dan toen we er 2 jaar geleden in juli waren.

Na 13.000 stappen ploften we hongerig neer bij Monzù, waar ik een heerlijke spaghetti met een crème van burrata at.

Kijk, zo gezellig! Aan het einde van de middag reden we weer terug naar de camping.

Omdat het zonnetje goed scheen besloten we weer naar het strand te gaan, waar ik deze zomerse sieraden maakte.

En deze preview op mijn herfstcollectie. Of ja, collectie… ik denk er over om wat vaste ontwerpen te maken, omdat ik merk dat ik niet altijd tijd heb om alles op bestelling te maken. Deze zouden er dan in kunnen zitten!

We sloten de dag af met pizza bij zonsondergang <3

Zo mooi!

De volgende dag was weer een beetje van hetzelfde: ik op het strand met een boekje, m’n vriend op z’n surfboard in de zee. Deze vakantie was wat relaxter en minder actief dan onze vorige vakantie. In het begin moest ik daar een beetje aan wennen, ik miste de gezelligheid van de omgeving waar we normaal zitten. Maar we hadden ivm het coronavirus natuurlijk bewust de rust opgezocht, en na een paar dagen vond ik het heerlijk. In plaats van surfen, zwom ik nu gewoon in de zee. Dat was (bijna ;-)) net zo leuk!

Op maandag en dinsdag zouden er eeeeeindelijk goede golven voor mij zijn, dus sleepte ik vol goede moed m’n boardje naar het strand. Op maandag pakte ik de hoogste en steilste golf ooit, maar verzoop ik daarna ook bijna :’) Was toch nog iets te hoog gegrepen. Op dinsdag viel het weer enorm tegen en waren de golven zo klein dat ik met moeite een paar babywaves heb kunnen pakken. Maar goed: was toch leuk!

Ennnn dus lag ik er woensdag weer zo bij ;-) Toch was dit een heerlijke dag, waar we van ‘s ochtendsvroeg tot ‘s avonds laat op het strand hebben gelegen, boekjes gelezen, meerdere keren in de zee hebben gezwommen en ‘s avonds nog lekker uit eten zijn gegaan.

Woensdag hoorden we ook dat België de regio waar wij zaten een oranje zone had benoemd. We schrokken, want vooraf hadden we alle nieuwsupdates goed gecheckt en volgens Europa en Frankrijk (en Nederland) was de zone waar wij zaten nog gewoon groen. Maar goed: dat was het risico van nu op reis gaan, en omdat het weer toch zou omslaan besloten we eerder naar huis te vertrekken.

Donderdag stond ik vroeg op samen met m’n vriend, zodat ik z’n laatste surfsessie kon vastleggen.

Best goed gelukt dacht ik zo ;-)

Daarna pakten we de tent in. Het plan was om aan het einde van de middag te vertrekken, weer ergens te overnachten en dan vrijdag aan te komen. Maar nu Frankrijk ineens verschillende regio’s op ‘rood’ had gezet wilden we liever meteen naar huis. Dus reden we in een keer door, en lagen we om middernacht in bed.

Vrijdag begonnen we meteen aan de herfstschoonmaak ;-) Door het weer hier was ik direct in herfstmood. Omdat we de afgelopen weken niet veel thuis zijn geweest was het hoog tijd voor een grote schoonmaak.

Tussendoor reden we naar het coronatestdorp in Antwerpen. België raad aan om je te testen als je in een oranje zone bent geweest, daarom hadden wij donderdag direct een test ingepland. Zoals ik op stories al aangaf viel het me zo mee! Ik had allerlei indianenverhalen gehoord waardoor je toch een beetje bang wordt.

Bij ons werd alleen de neus swab gedaan. Ze gaan met een lang, maar miniscuul wattenstaafje in je neus. Dat prikt een beetje, vergelijkbaar met wanneer je te snel cola drinkt en de prik in je neus gaat. Maar dan vond ik de test minder heftig en sneller! Viel echt mee. Spoileralert: binnen 48 uur hadden we onze uitslag en gelukkig was deze negatief!

Daarna weer terug naar de grote schoonmaak, met o.a. bergen was… haha

‘s Avonds stak ik de kaarsjes aan en zette ik Gilmore Girls op. Ik ben op aanraden van anderen met deze serie begonnen, omdat ie lekker herfstig zou zijn. Dat is niet per se zo, maar toch hangt er een gezellig en knus sfeertje rond deze serie. Het is zo leuk om even terug in de tijd te gaan (de serie liep van 2000 tot 2007)!

Om het herfstgevoel nog verder te versterken haalde ik m’n herfstdecoratie onder het stof vandaan. Maakt het schoonmaken direct ook wat leuker (ja, daar waren we op zaterdag nog steeds mee bezig haha).

Gisteren was echt zo’n heerlijk luie zondag. Het regende, dus maakte ik een grote pan tomatensoep.

Omdat ik een kleine break van Gilmore Girls wilde, keek ik seizoen 3 van Good Girls. Dat is ook echt een leuke serie.

‘s Avonds maakte ik deze heerlijke herfstige risotto met paddestoelen en geitenkaas. Ik kreeg op Instagram een aantal keer de vraag of ik het recept wilde delen, maar het is eigenlijk een variatie op deze ‘lente risotto‘. Maar dan de herfstvariant dus ;-)

‘s Avonds keken we een film en had ik nog zin in een snack, dus maakte ik deze super simpele maar heel lekkere apple crumble van Laura’s Bakery. Deze moet je eigenlijk alleen al maken voor de heerlijke geur in je huis.

Zoals je ziet heb ik de herfst helemaal omarmd. Gek om te beseffen dat ik woensdag nog op het strand lag. Ik heb er wel zin in, de herfst. Mits het een mooie nazomer-herfst wordt, en niet dat grauwe natte gedoe dat we vorig jaar van oktober tot en met februari hebben gehad. Zijn jullie al klaar voor de herfst?

liefs marlous

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 16 reacties

1. Anna

Wat een leuke foto’s! Jullie vakantie ziet er heerlijk uit, zo fijn ook dat het er lekker rustig was. Ik ben echt nog helemaal in de zomer modus haha, voor mij mag de herfst nog heel lang op zich laten wachten :D.

2. Anne

Ah, echt zo’n overgang in je foto’s van de zomer naar de herfst <3 Ik hou er wel van!

3. Siroon

Wat een heerlijk dagboekje en fijn dat je al zo in de herfstmodus bent haha! Ik kreeg ook al de neiging om sloffen te gaan zoeken.

4. Lesley

Ahh, heerlijk van die vakantiedagen waarop je de hele dag op het strand hangt :) Ik heb ook al wel zin in de herfst, al stel ik het me meestal gezelliger voor dan ik het uiteindelijk vind haha. Bovendien duren de donkere seizoenen zo al lang genoeg en heb ik het er op het einde echt mee gehad, dus ik hoop op nog een dikke maand mooi nazomerweer.

1. Haha ja ik romantiseer het ook hoor. Ik houd ook het meest van ‘September herfst’, waarbij het nog niet té vroeg donker is. Zo 15 graden met een zonnetje, waarbij het in de zon nog heerlijk is op het terras en je uit de zon al een lekkere sjaal om kan doen. Hopelijk krijgen we zo’n herfst!

5. Irene

Super fijn overzichtje! Leuk dat jullie zoveel mooie stranddagen gehad hebben. Ik heb ook al zin in de herfst eigenlijk. Wil al een hele tijd naar de Ardennen, haha :D En goed te weten van die coronatest. Moet voor m’n bevalling ook getest worden en ik hoor ook allemaal van die verhalen dat het super pijnlijk en vervelend is.

1. Het is denk ik persoonlijk, maar ik vind zelf dat ik een lage pijngrens heb en het viel echt mee. Zeker als zwangere vrouw zullen ze heus wel rekening met je houden. Als iemand dat staafje erin ramt doet het vast pijn, maar als ze zelfs bij de teststraat lief en rustig zijn komt het vast goed!

6. eef

Aaaah, heerlijk nostalgisch Gilmore Girls! Ik heb nu instant zin in coffee + donuts…

7. Die zonsondergangen geweldig! Die bunkers die ze beschilderd hebben door mijn interesse denk ik waarom, maar ik snap het ook wel weer. Je maakt mooie dingen met je kralen en schelpjes volgens mij kan je die ook verkopen. Ik ben normaal niet van dat soort series, maar Good Girls is echt goed!

8. Hester

Dat contrast, wauw! Ik kan wel echt genieten van jouw foto’s, of het nou thuis is of op vakantie, altijd zo’n fijne vibe! Ik hoop dat het voor jou ‘in het echt’ net zo voelt haha. Vorig jaar was ik in september/oktober de laatste seizoenen van Friends aan het kijken en daar heb ik eigenlijk best goede herinneringen aan, als ontspanning aan de start van een nieuw collegejaar, dus misschien dat ik het mezelf dit jaar ook gun om met Gilmore Girls te starten :-)

9. Angélica

Zooo heerlijk, wat een contrast inderdaad. Ik ben zelf wel helemaal klaar voor de herfst hoor! En krijg door jouw stories weer zin om Gilmore Girls te gaan kijken haha. Zo’n herfstige serie inderdaad, heerlijk. Zou er bijna een lading pompoenen door in huis halen ;)

10. Rachel

Wat hebben jullie het heerlijk gehad zeg! Wauw… en pizza op het strand eten klinkt al heerlijk, als ik deze foto’s zie ben ik echt enorm jaloers! Wij zouden ook gaan kamperen en jullie plekje ziet er echt heerlijk uit.