Girls surfweek in Marokko – editie 1

Vorige week kwam ik terug van de eerste girls surfweek die ik organiseerde. Ik zit nog vol in de adrenaline van deze geweldige trip én heb enorme heimwee: het perfecte moment om een uitgebreid verslag te typen ;-).

Het was zo fijn om na 3 jaar weer in de Yogi Surfer te zijn. Door de pandemie heb ik heel lang niet kunnen gaan, maar het voelt echt als een home away from home – dus zo fijn om er weer te zijn. Ik had enorm uitgekeken naar al het lekkere eten. Ik kwam een dagje eerder aan dan de andere meiden, zodat ik me rustig kon installeren. Zondagavond waren we compleet en konden we de planning voor de week doornemen.

Zoals met elke surftrip ben je afhankelijk van de golven de getijden, dus deze planning is nog wel wat veranderd haha.

Op maandag kon het surfen echt beginnen! Iedereen kreeg de juiste maat wetsuit toegewezen en daarna stapten we in onze fancy taxibus naar de eerste surfspot.

De groep. Het klikte echt vrijwel direct – zo bijzonder en zo gezellig!

We begonnen een beetje bewolkt, maar al snel brak het zonnetje door.

Surfboards van het dak laden en gaaaaaan.

Er werden de eerste dag meteen al golfjes gepakt!

Zelf heb ik af en toe geholpen bij de beginners. Ik denk dat ongeveer de helft van onze groep nog nooit op een surfboard had gestaan? De andere helft had al wel eens gesurfd en kreeg daarom in een apart groepje les, zodat iedereen les op maat krijgt. Ik heb deze week uiteraard ook gesurfd (had het zooo gemist), maar ik vond het ook heel erg leuk om tussen de groepen af te wisselen, foto’s te maken en af en toe een beetje te helpen. Ik ben uiteraard geen surfleraar en houd me daar ook buiten, maar ik kan wel goed helpen bij het kiezen van geschikte golf en vervolgens heel hard ‘paddle, paddle, paddle!!!’ roepen ;-)

Lesje surftheorie: ook heel belangrijk!

Dinsdag gingen we naar mijn favoriete surfspot: Imsouane. Deze bijzondere baai (ook wel de Magic Bay genoemd) heeft eeeeeindeloze golven, waardoor je – als je een golf pakt – je echt lang kan blijven staan. En dit uitzicht is natuurlijk indrukwekkend. Echt een wereldberoemde spot, en daarom alleen al een must-visit.

Surfcheck! De golfjes waren klein, maar de swell nam al snel toe haha. Was een pittige dag voor de intermediate surfers, maar de beginners hebben een hele goede dag gehad in de whitewash. Dat is het voordeel van beginnend surfer zijn: er zijn altijd wel geschikte golven te vinden.

In deze reel zie je enkele actie shots van die dag voorbij komen.

Op de terugweg stopten we bij de zandduinen van Tamri. Waar je prachtige plaatjes kan schieten…

..maar ook kan zand surfen! Dit was zo coool haha. Het lijkt enger dan het is, het is echt heel leuk om zo naar beneden te ‘surfen’ over het zand haha. Voelt alsof je een enorme golf neemt!

Nog eens de groep met onze surfleraren. Het is zo bijzonder hoe snel je close wordt met mensen die 2 dagen ervoor nog volstrekte vreemden waren.

De volgende ochtend werden de surfboards weer op de bus geladen, maar maakten we eerst nog even een tussenstop…

…bij de souk van Agadir! Dit is echt een toffe markt met genoeg leuke hebbedingetjes, maar met minder opdringerige verkopers dan bijvoorbeeld in Marrakesh.

Ik nam deze 2 prachtige borden mee. Tijdens vorige bezoekjes nam ik ook al eens een paar sandalen, verse kruiden, een poefje en een tapijtje mee. Altijd ruimte in je koffer overhouden voor de aankopen op de souk ;-)

We lunchten op het strand en gingen daarna weer het water in met onze surfboards. Alle maaltijden zijn inbegrepen tijdens de trip en dat is zooo chill. Hoef je dus nooit over je eten na te denken. De lunch gaat altijd mee in glazen potten en eten we op het strand.

Na de surf fristen we ons op en gingen we naar Taghazout voor sunset drinks. In een hippe bar (waar op dat moment ook nog eens happy hour voor de cocktails was, haha) hadden we mooi uitzicht op de golven en de zonsondergang. Blij koppie hier want ik zag om me heen alleen maar andere blije koppies die aan het genieten waren en dat maakte me intens gelukkig.

Aan het einde van de dag wachtte ons nog een bijzondere verrassing. Er stond een kampvuur op het strand op de planning. Zelf dacht ik ook dat dit gewoon een klein vuurtje zou zijn, maar we kwamen aan op een prachtig verlicht stukje strand, met een groep mannen die traditionele Marokkaanse muziek en dans opvoerden. Dit was echt heel tof, uiteindelijk hebben we onze eigen muziek erbij gepakt en hebben we nog tot in de late uurtjes op het strand gefeest.

Gelukkig konden we donderdag uitslapen ;-) De eerste helft van de dag mocht iedereen zelf indelen. Sommigen lazen een boekje aan het zwembad, anderen boekten een massage bij de hammam en ik ging voor een terrasje naar Taghazout. Taghazout is hét surfdorp van Marokko en ligt om de hoek bij de Yogi Surfer. Naast hippe strandbarretjes vind je hier ook leuke winkeltjes en mooie tafereeltjes zoals hierboven. Zeker een must-see!

Ik zette het luieren nog even voort en deed een dutje op het strand.

Ik maakte foto’s bij de beginnersgroep en pakte zelf ook een babywave mee.

Maar we waren hier vooral voor de sunset surf! Dit was zooo gaaf en leverde prachtige plaatjes op.

Vrijdag was de laatste echt volledige dag, en dus kwam er een fotograaf langs tijdens onze surfsessie!

Samen met Marjolein, een van de meiden uit de groep.

In de middag chillden we aan het zwembad. We hebben zulk lekker weer gehad!

Aan het einde van de dag volgden enkele meiden een kookworkshop. Op vrijdagen wordt traditioneel in Marokko couscous gegeten. Deze was heeel goed gelukt.

‘s Avonds verzamelden we in de zithoek van de Yogi Surfer om samen de surffoto’s te bekijken. Dit was zo tof, om van iedereen de progressie van 1 week te zien (en we hebben ook goed gelachen om alle wipe outs haha).

Ik wilde minstens één goede golf…

…en die kreeg ik! Maar ik ben ook meeeeega trots op de meiden uit mijn groep. Check dit:

Op zaterdag stond er nog een laatste surfsessie op de planning en toen zat de week er alweer op!

Ik heb echt zooooo genoten. Op Instagram vind je nog veel meer foto’s en aftermovies van deze heerlijke week. Het was mijn debuut als ‘reisleidster’ en ik ben geloof ik geslaagd :-) Daarom ben ik ook blij om mee te kunnen delen dat er nieuwe surfweken aankomen volgend jaar! Meld je aan voor de nieuwsbrief om als eerste op de hoogte te zijn van de data & prijzen van de nieuwe trip. Zie ik jou daar?

Leuke blog? Geef 'm een 💚

Dit bericht heeft 4 reacties

1. Elianne

Geweldig ! Zo trots op jou

2. Freya

Ooh ik twijfelde om me in te schrijven destijds maar durfde niet uit social awkwardness en angst dat ik de enige zou zijn die niet kon surfen. Het lijkt zo gezellig, maar ben op dit moment nog steeds te bang dat ik niet in een groep zou passen ofzo. Wel heel leuk dat je dit georganiseerd hebt, én opnieuw gaat doen!

1. Ahh ik snap je twijfel zo goed – het is ook spannend. Maar ik kan je verzekeren dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. Onze groep was ook heel divers: de helft had nog nooit op een surfboard gestaan, en de andere helft had wisselende ervaring met surfen. Daar passen we de lessen op aan, zodat iedereen les op maat krijgt. Daarnaast was onze groep heel divers: er was een leuke klik met iedereen, maar logischerwijs ontstonden er onderling ook speciale kliks. Automatisch zoeken mensen die iets met elkaar gemeen hebben elkaar op. Er viel echt niemand buiten de boot en ik weet zeker dat jij dat ook niet zal doen ;-)

3. Hester

Ziet er echt fantastisch uit! Zo begrijpelijk dat je dan nog helemaal nagloeit van de goede herinneringen